PIKOVA DAMA
Premijera „Pikove dame“ u riječkom HNK-u s proslavljenom Dunjom Vejzović koja se ulogom Grofice oprašta od operne scene
Veliko finale operne sezone u riječkom HNK Ivana pl. Zajca označit će premijera remek-djela Petra Iljiča Čajkovskog, opere „Pikova dama“ u četvrtak 15. lipnja 2023. u 19 sati.
Tom prigodom će se na opernu pozornicu vratiti i ujedno od nje oprostiti kao pjevačica, svjetska operna diva Dunja Vejzović, koja će tumačiti ulogu stare grofice, Pikove dame. Dunja Vejzović je i umjetnička voditeljica projekta te s Christianom Romanowskim supotpisuje režiju, a izvedbama će ravnati maestro Valentin Egel.
„Opera „Pikova dama“ je više od opere, to je velika glazbena drama koja ima sve: ljubav, strast, očaj, prijetnje i – tajnu triju karata, A mi igramo pobjedničkim kartama“, istaknuo je ravnatelj Opere Dražen Siriščević na konferenciji za novinare misleći pritom, naravno, na autorsku i solističku ekipu predstave koja se s uzbuđenjem očekuje. Operu „Pikova dama“ nazvao je pravom munjom unutar stvaralaštva Čajkovskog, djelom koje probija kanone što ih publika očekuje od ovog skladatelja. Govoreći pak o Dunji Vejzović, Siriščević je naglasio kako je riječ o umjetnici nevjerojatne energije kojom zaokuplja i inspirira, a ponekad ju je čak teško slijediti.
„Često me pitaju otkud mi toliko energije, ali samo jedan takt predivne glazbe ove opere vrijedan je sve te energije i napora“, rekla je Dunja Vejzović i dodala kako je „Pikova dama“ veliki izazov, iznimno zahtjevna u svakom pogledu pa je potreban napor kako bi se svladalo njenih sedam slika, a vrlo veliki je broj izvođača na pozornici. Zbog toga ranije nije bila jako često izvođena, ali je danas, kako je rekla, u modi pa se izvodi na gotovo svim svjetskim opernim pozornicama.
Govoreći pak o svojoj ulozi, ulozi grofice, Pikove dame, Dunja Vejzović ju je nazvala, iako nevelikom, vrlo zahvalnom i snažnom koja je poput crvene niti protkana cijelom operom te posebno istaknula prekrasnu pjesmu koju Grofica pjeva prisjećajući se svoje mladosti.
„ Ulogu Pikove dame pjevala sam kada su mi bile 33 godine i naravno da je u toj dobi nisam mogla sagledati i razumjeti kao što mogu danas. Ali osim dobre kritike i naslovnice u časopisu Opernwelt , otvorila mi je put prema Wagnerovoj Kundry i svemu onome što je uslijedilo u mojoj karijeri“, zaključila je Dunja Vejzović i izrazila posebno zadovoljstvo zbog suradnje s mladim pjevačicama i pjevačima te s, kako je naglasila, velikim budućim dirigentom Valentinom Egelom.
Maestro Egel je pak na početku rekao kako ne postoje dovoljno dobre riječi kojima bi se mogla opisati nevjerojatno lijepa glazba „Pikove dame“, opere snažne emotivne priče prenesene u glazbu, koja je i lirska i istodobno vrlo dramatična.
„Imamo dvije sjajne solističke podjele za većinu uloga, a obje donose puno osobne energije i interpretacije, pa pozivam publiku da dođe barem dva puta“, poručio je Valentin Egel.
Redatelj Christian Romanowski rekao je kako su apstraktne slike u ovoj „Pikovoj dami" ostvarene minimalističkim sredstvima, ali ne zbog u kulturi uobičajenog nedostatka financijskih sredstava, već kako bi se naglasak stavio na dramu i otvorio joj se prostor, dramu u kojoj likove zatičemo u ekstremnim emocionalnim stanjima, a koja može izraziti samo glazba. Ljubav Hermana i Lize, glavnih likova, ne doživljava krah zbog njihove okoline kao u drugim poznatim ljubavnim pričama već zbog njih samih. „Oni postaju izgnanici iz društva, Liza ruši društvena pravila, a Hermana u konačnici uništava unutarnja borba između njegove svije opsesije i ovisnosti“, kazao je Romanowski. Usto je dodao da je priča vrlo moderna, posebice ako se sagledava u kontekstu vremena svog nastanka odnosno 19. stoljeća, a uključuje čak i psihoanalitičke elemente.
Sofija Cingula, solistica koja pjeva ulogu Lizine guvernante i asistentica je režije, naglasila je kako je posebna čast dijeliti pozoprnicu s velikom Dunjom Vejzović, a ovu produkciju fantastičnim svojem generacija. Pri tome je posebno istaknula mladog dirigenta Valentina Egela, dirigenta koji duboko poznaje i doživljava glazbu, koji joj se posve predaje, a to njegovo predanje pjevačima znači pravo zadovoljstvo.
Ulogu Hermana u tumačit će Ivan Momirov, a Lizu Marianna Martirosyan i Agnes Thorsteins u alternaciji. Grof Tomski bit će Luka Ortar, Davor Nekjak i Robert Kolar alternirat će u ulozi Grofa Jeleckog, a Bože Jurišić Pešić i Marko Fortunato u ulozi Čekalinskog. U ostalim će ulogama nastupiti Dario Dugandžić, Slavko Sekulić, Sergej Kiselev, Emilia Rukavina, Sofija Cingula, Gabrijela Deglin, Giulia Diomede i Karla Mazzaroli te glumci Jasmin Mekić i Jelena Lopatić.
Uz Riječki simfonijski orkestar i Riječki operni zbor u predstavi sudjeluje i Dječji zbor te ansambl Baleta HNK Ivana pl. Zajca.
Kostimografiju potpisuje Manuela Paladin Šabanović, scenografiju Christian Romanowski, oblikovatelj svjetla je Dalibor Fugošić, a koreografiju i scenski pokret osmislio je Janne Boere.
Nakon premijere 15. lipnja, predstava će biti izvedena u subotu 17. lipnja, potom će biti izvedena i na Zagreb Opera Festivalu zagrebačkom HNK-a, a sljedeće kazališne sezone ponovno se vraća na riječku pozornicu.
PIKOVA DAMA
opera u tri čina i sedam slika
Libreto: Modest Čajkovski
prema pripovijetci Aleksandra Puškina
Dirigent: Valentin Egel
Redatelji: Christian Romanowski, Dunja Vejzović
Umjetnička voditeljica projekta: Dunja Vejzović
Uloge:
Herman Ivan Momirov
Liza Marianna Martirosyan
Stara Grofica Dunja Vejzović
Grof Tomski Luka Ortar
Knez Jelecki Davor Nekjak
Čekalinski Marko Fortunato
Surin Dario Dugandžić
Narumov Slavko Sekulić
Čaplicki Sergej Kiselev
Polina Emilia Rukavina
Lizina guvernanta Sofija Cingula
Maša Gabrijela Deglin
Majstor ceremonija Jasmin Mekić
Prilepa Gabrijela Deglin
Milovzor Emilia Rukavina
Zlatorog Luka Ortar
Chloe Lucija Babić / Ilina Lukić
Daphnis Elena Kolić / Klara Drmić
Pluto Elia Saraconi
Amor, Lizina duša Nika Struja / Kiara Pavlotić
Skitnica Sergej Kiselev
Pratioci Jeleckog Tino Trkulja i Matija Ćuković
Konobarice Anamarija Šepl i Alison Raukar
Baletni ansambl: Milica Mučibabić, Rachele Cortopassi, Farah Van Bulck, Leonardo de Santis, Thomas Krähenbühl, Àlvaro Olmedo
Dječji zbor: Tara Babić, Viola Crosato, Laura Derenčinović, Lucija Derenčinović, Eva Dominković, Meri Dunđer, Gloria Jagodin, Mia Jelača, Marta Kovačić, Neva Peranić, Iva Prpić, Erika Vidmar, Marta Maglica, Doris Lencović, Eva Srać, Franka Zoretić, Ira Belić, Katja Musinov, Maja Košut, Nela Butorac, Sarah Galović Bakota, Tina Benzia, Vali Šepić
Djeca: Nika Struja, Elena Kolić, Amarie Kero, Viktorija Redžepi, Kiara Plavotić, Klara Drmić, Lucija Babić, Aneta Matković, Ilina Lukić, Pia Petričić Ferlin
Autorski tim
Umjetnička voditeljica projekta: Dunja Vejzović
Scenograf: Christian Romanowski
Kostimi su realizirani prema zamislima autorskog tima
Oblikovatelj svjetla: Dalibor Fugošić
Scenski pokret i koreografija: Janne Boere
Asistentica redatelja: Sofija Cingula
Asistentica scenografa: Iva Katalinić
Riječki simfonijski orkestar
Koncertni majstor: Katarina Kutnar
Riječki operni zbor
Zborovođa: Matteo Salvemini
Dječji zbor
Zborovoditeljica: Doris Kovačić
Korepetitorica: Nataliya Maricheva
Hrvatski prijevod i oblikovanje titlova: Nataliya Maricheva
Inspicijenti: Valter Milavec i Antonija Družeta
Praizvedba: Marijinsko kazalište u Sankt Peterburgu, 19. prosinca 1890.
Premijera: 15. lipnja 2023.
Predstava traje oko 3 sata i 30 minuta i izvodi se s jednom stankom.