Berislav Šipuš Posljednji intermezzo

Posljednji intermezzo

U sklopu Muzičkoga biennalea Zagreb

Dirigent i skladatelj Berislav Šipuš

Redateljica Marina Pejnović

Nastavljajući plodnu suradnju s Muzičkim biennaleom Zagreb, koja seže do samih početaka djelovanja ove ugledne glazbene manifestacije, znači više od trideset godina, Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu praizvest će suvremeno operno djelo Posljednji intermezzo  Berislava Šipuša. 

Opera prati hrvatskoga pisca Janka Polića Kamova na putovanju motiviranom željom za bijegom od nesretne ljubavi, bolesti, obiteljske smrti i političkoga djelovanja. Skokovito putovanje, kanalizirano Kamovljevim pjesničkim motivima, oslikava njegovu nemogućnost bijega, jer zapravo želi pobjeći od prepoznavanja staroga u novome, poznatoga u nepoznatome, od onoga zapisanog sudbinom. Autori libreta Ivan Penović i Marina Pejnović, koja će i režirati predstavu, podijelili su ovo putovanje u četiri dijela, koji se događaju u četiri lučka grada: Rijeci, Genovi, Marseilleu i Barceloni, u kojoj pisac i umire. Kroz pjesničko se stvaralaštvo panoramski pomaljaju slike razdoblja u kojemu su živjeli likovi opere. Slike prikazuju sukobe i nadvladavanje vremena kroz koje prolaze lučki gradovi izgrađeni kroz povijest, koji su uvijek i utočišta lutalica. Slike se izmjenjuju, ali su uvijek sačinjene od ritmova koji se ukrštavaju; ritmova ljudi naspram ritmova grada. I dok se ritam grada mijenja napretkom, ljudi uvijek ostaju isti, jer oni uvijek bježe od samih sebe.

Berislav Šipuš (1958.)  je rođen u Zagrebu, gdje je diplomirao kompoziciju na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, na kojoj je danas redoviti profesor  Odsjeka za kompoziciju i glazbenu teoriju. Bio je ravnatelj Zagrebačke filharmonije, producent, a zatim ravnatelj  Muzičkoga biennalea Zagreb te voditelj  Ansambl Cantus  od utemeljenja 2001.  Za skladateljski rad nagrađen je mnogim domaćim i inozemnim nagradama, a nositelj je nekoliko značajnih odličja, među kojima i  francuskog odličja Viteza reda umjetnosti i književnosti.

Marina Pejnović je rođena je 1992. u Zagrebu, gdje je 2013. završila dodiplomski studij, a 2018. magistrirala kazališnu režiju i radiofoniju na Akademiji dramske umjetnosti. Pripada  među najaktivnije redateljice mlađe generacije; režirala je dio trilogije Odbrojavanje – na piru s Držićem i Nalješkovićem, Geranium te Dubrovačka zrcala – tri struka lovorike, pelina i vrijesa na Dubrovačkim ljetnim igrama, Odjenuti gole Luigija Pirandella i Nemreš pobjeć od nedjelje Tene Štivičić u dubrovačkome Kazalištu Marin Držić, autorski projekt Kad tad u zagrebačkome ITD-u,  Nema života na Marsu Une Vizek, mjuzikl Glazba srca mog u varaždinskome Hrvatskom narodnom kazalištu, autorski projekt Avantura brokule i češnjaka te Uljez u kažiprstu (prema motivima crtanog filma Bilo jednom... ljudsko tijelo) u šibenskome Hrvatskom narodnom kazalištu, autorski projekt Krleža alla Gavella u sklopu Krležinih noći u Gradskome dramskom kazalištu Gavella, Bilježnicu Robija K. i Teoriju zavjere u Satiričkome kazalištu Kerempuh, operu Orfej i Euridika Christopha Willibalda Glucka u sklopu sveučilišnoga projekta triju umjetničkih akademija i TTF-a, predstave za djecu Zeko traži potočić za ZiM (Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca u Rijeci i Malik) te Leti, leti u suradnji Zagrebačkoga kazališta mladih i Gradskoga kazališta u Braunschweigu. Režirala je i nekoliko kulturnih manifestacija, među ostalima dodjelu Nagrada hrvatskog glumišta 2015. te otvaranje Dubrovačkih ljetnih igara 2020. U sklopu emisija Radio atelje i Radio igra za djecu i mlade na Trećem programu HRT-a, režirala je više radio-drama i radio-dokumentaraca. Godine 2015. dobila je Dekanovu  nagradu i stipendiju Rotary kluba za izvrsnost, a 2020. na  Danima satire Fadila Hadžića dobila je nagradu za najbolju režiju, za predstavu Bilježnica Robija K.

Režija poluscenske praizvedbe opere Posljednji intermezzo Berislava Šipuša prva je suradnja Marine Pejnović s Operom Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu.


Berislav Šipuš
POSLJEDNJI INTERMEZZO

 u suradnji s Hrvatskim društvom skladatelja i
31. Muzičkim biennaleom Zagreb
(poluscenska izvedba)

Opera u 4. čina po motivima tekstova Janka Polića Kamova, Cesarea Pavesea, Paula Celana i  Federica Garcíe Lorce

Dirigent Berislav Šipuš

Redateljica koncerta i kolibretistica Marina Pejnović

Dramaturg i kolibretist Ivan Penović

Scenografkinja Liberta Mišan

Kostimografkinja Tea Bašić Erceg

Oblikovatelj svjetla Elvis Butković

Video Ivan Lušičić – Liik

Zborovođa Luka Vukšić

Praizvedba 18. rujna 2021.

ANSAMBL

 Janko Polić Kamov Karlo Mrkša, govorna uloga

 Kitty Stefani Pijetlović

 Prvi prijatelj / prosvjednik / vojnik / Ciganin Matej Predojević Petrić

 Drugi prijatelj / prosvjednik / vojnik / Ciganin Jurica Jurasić Kapun

 Treći prijatelj / prosvjednik / vojnik / Ciganin  Luka Ortar

 Ciganka  Dubravka Šeparović Mušović

 Nezakonito Dijete Mia Negovetić

ORKESTAR I ZBOR OPERE  HRVATSKOGA  NARODNOG  KAZALIŠTA  U  ZAGREBU

Inspicijentice Aleksandra Ćorluka, Zrinka Petrušanec   

Šaptačica Marija Dražančić

Koncertne majstorice Vlatka Peljhan, Mojca Ramušćak 

Električna gitara Elvis Stanić 

Umjetnička voditeljica opernog studija Nina Cossetto

Korepetitori Vjekoslav Babić, Helena Borović, Silvana Čuljak