Gala koncert Max Emanuel Cenčić i arije Georga Friedricha Händela

Max Emanuel Cenčić i arije Georga Friedricha Händela

Max Emanuel Cenčić danas je jedan od najfascinantnijih i najsvestranijih opernih pjevača na svijetu, a također je među onima koji su posvećeni oživljavanju i izvođenju glazbe osamnaestog stoljeća.

U sezoni 2020./2021. izvanredni projekti ovog kontratenora tek počinju. Ona obuhvaća produkciju Dalbavijeve opere Le Soulier de Satin (Satenska papuča) u Pariškoj operi (svjetska premijera), a na Festivalu barokne opere u Bayreuthu pjevao je u ulozi Lotara i režirao novu produkciju Porporine opere Carlo il Calvo (Karlo Ćelavi), pjevao je glavnu ulogu u Vincijevoj operi Gismondo, re di Polonia (Žignumd, kralj Poljske), Carminu buranu u bečkoj Koncertnoj dvorani, Hasseova Caja Fabrizija, a na koncertu u Bečkom kazalištu i u amsterdamskom Concertgebouwute pjevao je ulogu Karla Ćelavog. Rossinijevu Damu s jezera doveo je u zagrebačku operu gdje ju je režirao, te s njom nastupio na Internationale Maifestspiele u Wiesbadenu, Njemačka, 24.05.2019. u Hessisches Theater u Wiesbadenu gdje je pjevao zahtjevnu ulogu Malcolma.

Upečatljiv mezzosopran Maxa Emanuela Cenčića dokazuje da barokno pjevanje može biti tehnički sjajno izvedeno, a  istovremeno i moderno i emotivno privlačno. Preko dva desetljeća nastupa u prvoklasnim opernim kućama, uključujući Wiener Staatsoper, Theater an der Wien, the Opernhaus Zürich, Opéra Royal de Versailles, Bayerische Staatsoper, Staatsoper Unter den Linden Berlin, Gran Teatro del Liceu u Barceloni, Théâtre des Champs-Elysées u Parizu i La Monnaie u Bruxellesu. Koncertni angažman odveo ga je u Laeiszhalle u Hamburgu, u Carnegie Hall (u New Yorku), Barbican Center (u Londonu), Concertgebouw u Amsterdamu, Wiener Musikverein i Wiener Konzerthaus te u Koncertnu dvoranu Čajkovski u Moskvi. Pjevao je, pored toga, na mnogim festivalima širom svijeta uključujući renomirani Salzburški festival. Redovito radi s dirigentima poput Williama Christija, Renéa Jacobsa, Ottavija Dantona, Diega Fasolisa, Georgea Petroua, Emmanuelle Haïm i Riccarda Mutija. Njegovo je pjevačko obrazovanje počelo u zboru Bečki dječaci, a solističku karijeru kao sopran počeo je 1992., a kao kontratenor od 2001. Max Emanuel Cenčić proslavio je 35-tu godišnjicu svog prvog scenskoga nastupa 21. rujna 2017. izvedbom Orfeja u Gluckovoj operi Orfej i Euridika.

Svoju publiku osvaja brojnim projektima, opernim produkcijama, snimkama CD-a i opsežnim turnejama. Televizije poput Mezzo TV-a i Arte Concerta također su zabilježile neke od njegovih izvanrednih izvedbi, uključujući zadivljujuću izvedbu Händelovog Alessandra (2012.). Kao umjetnički ravnatelj produkcijske kuće Parnassus Arts Productions odgovoran je za koncept, nadzor i izvedbu važnih djela talijanskog baroka, među kojima je i senzacionalno ponovno otkriće posljednje opere Leonarda Vincija, Artaserse, a nedavno i Arminija. Kao i njezinu praizvedbu 1730. u Rimu, i ovu novu produkcija izvode samo muški izvođači (uključujući pet kontratenora), a doživjela je velike pohvale, kako uživo tako i na nosaču zvuka: 2013. joj je dodijeljena nagrada ECHO Klassik, a 2014. Preis der deutschen Schallplattenkritik te Diapason d'or, a nominirana je i za nagradu Grammy. Jednak je uspjeh doživjela i njegova nadahnuta oživljena Vincijeva opera Catone in Utica (Katon iz Utike), s četiri kontratenora u izvedbi, kako na pozornici tako i na CD-u. CD Ottone s Maxom Emanuelom Cenčićem u glavnoj ulozi bio je nominiran za nagradu Grammy.

Njegove solističke snimke jednako su dojmljive: Venecija mu je donijela jednaku naklonost publike i kritike, kao i izbor najznačajnijih djela venecijanske opere, dok CD Rokoko sadržava fascinantnu kompilaciju arija iz proširenog i virtualno nepoznatog opusa Johanna Adolpha Hassea. Arie Napoletane, posljednji CD Maxa Emanuela Cenčića, doživio je pohvale kritike, a posvećen je remek-djelima napuljske škole. Njegova bogata diskografija obuhvaća nekoliko snimki svjetskih premijera, a dodijeljene su joj mnoge nagrade među kojima Diapason d’or, Preis der Deutschen Schallplattenkritik i hrvatska nagrada Porin. Njegovi su diskovi nekoliko puta bili predstavljeni kao izbor urednika časopisa Gramophone. Treba istaknuti i njegovu europsku turneju solističkih koncertnih izvedbi Porporinih djela u Parizu, Halleu, Toulouseu i mnogim drugim gradovima. Prilikom 250-te obljetnice smrti skladatelja Nicole Antonija Porpore snimio je taj program na CD-u koji je dobio prestižnu nagradu Diapason d'or.

Francusko Ministarstvo kulture dodijelilo mu je odličje viteza umjetnosti i književnosti.

Max Emanuel Cenčić je u međuvremenu postao priznati međunarodni redatelj. Njegova izvedba Hasseova Siroea uživo obišla je cijelu Europu i izdana je na CD-u diskografske kuće Decca. Na Händelovu festivalu u Karlsruheu 2016. i 2017. nastupio je dvostrukoj ulozi; kao pjevač i kao redatelj Händelove opere Armino, a 2019. i 2020. režirao je Händelovu operu Serse i pjevao ulogu Arsamenea. Kritika je dala visoke ocjene njegovoj produkciji rijetko izvođene Porporine opere Polifermo u kazalištu Felsenreitschule u sklopu Salzburškog festivala Pfingstfestspiele 2019., u kojoj je također pjevao ulogu Uliksa.  U godinama koje dolaze slijedit će nove produkcije Rossinijeva Tancredija, Mozartove Čarobne frule, Porporine opere Carlo il Calvo i Vincijeve Alessandro nell’Indie.

Od rujna 2020. Max Emanuel Cenčić je umjetnički je ravnatelj Festivala barokne opere u Bayreuthu. Prvo izdanje tog sjajnog festivala održalo se bez obzira na krizu izazvanu koronavirusom i postiglo ogroman uspjeh kako kod publike tako i u medijima. Diljem svijeta 400 000 gledatelja pratilo je prijenose online, a sve izvedbe u Bayreuthu bile su rasprodane. Max Emanuel Cenčić režirao je novu produkciju Karla Ćelavog u kojoj je također pjevao ulogu Lotara. Francuski časopis Forum Opéra proglasio je tu produkciju najboljom novom opernom produkcijom u 2020. U svojoj prvoj sezoni u ulozi umjetničkog ravnatelja Max Emanuel Cenčić u Bayreuth je pozvao svjetske zvijezde poput Joyce DiDonato, Franca Fagiolija and Jordija Savalla. Također je pjevao naslovnu ulogu u koncertnoj verziji Vincijeve opere Gismondo, re di Polonia (Žigmund, kralj Poljske) na pozornici opere Margravial u Bayreuthu.

Dana 10. rujna 2022. na gala koncertu u Markgräfliches Opernhausu u Bayreuthu u Njemačkoj, priređenom u čast  40-te godišnjice njegovih nastupa na pozornici, u pratnji Georgea Petroua i njegova ansambla Armonia Atenea, Max Emanuel Cenčić predstavio je svoj novi program Senesino s arijama koje je Georg Friedrich Händel skladao za vrlo popularnog kastrata Sanesina. 

Martyna Pastuszka, violinistkinja, koncertna majstorica i prva violina.

Violinistkinja Martyna Pastuszka rođena je u Gornjoj Šleskoj, u Poljskoj. Tijekom godina afirmirala se kao jedan od najboljih glazbenika svoje generacije, nastupajući diljem Europe kao solistkinja, koncertna majstorica, komorna glazbenica i prva violina.

Redovito nastupa s istaknutim baroknim ansamblima kao što su Collegium 1704, Le Cercle de l’Harmonie i Collegium Vocale Gent Philippea Herreweghea. Nastupa također kao koncertna majstorica i solistkinja, među ostalima, s ansamblima Le Concert de la Loge, Concerto Copenhagen, Hofkapelle München, Capella Cracoviensis, Le Parlement de Musique, Le Concert Lorrain, Collegium Marianum. Martyna redovito surađuje i s ansamblima Altera pars i Ensemble Polyharmonique.

Godine 2012. Martyna je osnovala ansambl stare glazbe {oh!} Orkiestra s kojim redovito nastupa na uglednim festivalima i u koncertnim dvoranama u suradnji s umjetnicima poput Andreasa Staiera, Maxa Emanuela Cenčića, Jakuba Józefa Orlińskog, Jeana-Guihena Queyrasa, Vincenta Dumestrea, Bartholda Kuijkena i Lorenza Coppole.

Godine 2022. Martyna je imenovana umjetničkom ravnateljicom festivala Misteria Paschalia u Krakowu. Pored oblikovanja programa cjelokupnog izdanja festivala nastupila je i u mnogim programima uključujući Mozartovu kantatu Davidde penitente i Schubackov Die Jünger zu Emaus. U ljetu 2022. bila je koncertna majstorica ansambla Pygmalion pod vodstvom Raphaëla Pichona u novoj produkciji Mozartova Idomenea izvedenog na festivalu u Aix-en-Provenceu. Nakon toga je nastupila na koncertima s klaviristom Kristianom Bezuidenhoutom i violinistkinjom Chouchane Siranossian na Međunarodnom glazbenom festivalu u Varšavi pod nazivom Chopin i njegova Europa (Chopin and his Europe). U rujnu 2022. Martyna se vraća na Festival barokne opere u Bayreuthu na kojem vodi novu produkciju Vincijeva djela Alessandro nell'Indie (Aleksandar u Indiji), kao i koncertnu verziju Albinonijeva djela Nascimento dell’Aurora te gala koncert Porpora s Julijom Lezhnevom.

Diskografija Martyne Pastuszke danas broji preko 60 impresivnih izdanja. Njezine su nedavne snimke okrunjene nominacijama za mnoge prestižne nagrade uključujući nagradu Fryderyk, poljsku nagradu za glazbu Koryfeusz Muzyki Polskiej i poljsku nagradu za kulturu Paszport Polityki. Godine 2021. također je nominirana za njemačku nagradu za klasičnu glazbu Opus Klassik u kategoriji Dirigenta/dirigentice godine za snimku Vincijeva djela Gismondo, re di Polonia (Parnassus Arts Productions). S Annom i Krzysztofom Firlusom nastupa u triju {oh!}. Nedavno su objavili zajednički album Portraits (Portreti) (DUX) kojim se promiče repertoar francuske barokne komorne glazbe. Buduće snimke obuhvaćat će Simfonije Karola Lipińskog (NIFCCD) i Telemannove Rane kantate sa sastavom Ensemble Polyharmonique (CPO).

Pored djelovanja na koncertnom polju, od 2007. Martyna Pastuszka predaje baroknu violinu na Muzičkoj akademiji u Katowicama u Poljskoj.

PROGRAM:

Max Emanuel Cenčić, kontratenor

Hrvatski barokni ansambl

Martyna Pastuszka, dirigentica, violina

Georg Friedrich Händel (1685–1758)

           Uvertira iz opere Radamisto, HWV 12

          „Va tacito”; Giulio Cesare, HWV 17

          „Ombra cara”; Radamisto, HWV 12

          Uvertira iz opere Giulio Cesare, HWV 17

          „Vedrai con tuo periglio”; Poro, HWV 28

          „Agitato da fiere tempeste”; Ricardo Primo, HWV 23 

               ******pauza******

          “Non fu gia men forte”;  Orlando, HWV 31

          „Stile amare”; Tolomeo, HWV 25 

          Uvertira iz opere Tolomeo, HWV 25

          “La tigre arde di sdegno”;  Admeto, HWV 22 

          “Se fiera belva”;  Rodelinda, regina de’ Longobardi, HWV 19

Hrvatski barokni ansambl

Violine: Laura Vadjon, Tanja Tortić, Helga Korbar,

            Saša Reba, Ivana Žvan, Sandra Grubišić,

            Ema Smiljanić, Matej Mihaljević

Viole: Hiwote Tadesse, Asja Frank

Violončela: Dora Kuzmin Maković, Ana Majer

Kontrabas: Pavle Kladarin

Čembalo: Pavao Mašić

Oboe: Stjepan Nodilo, Jelena Ilčić

Rogovi: Bruno Grošić, Bank Harkay

Opera