Petar Iljič Čajkovski Evgenij Onjegin

Evgenij Onjegin

Kreativni tim

Libreto

Prema Aleksandru Sergejeviču Puškinu napisali Petar Iljič Čajkovski i Konstantin Šilovski

Dirigent

Redatelj i kostimograf

Michał Znaniecki

Scenograf

Luigi Scoglio

Oblikovatelj svjetla

Bogumił Palewicz

Koreografkinja

Diana Theocharidou

Zborovođa

Asistent dirigenta

Suradnica redatelja

Zofia Dowjat

Asistent redatelja

Vedran Hleb

Asistentice kostimografa

Joanna Medyńska

Ansambl predstave

LARINA, vlastelinka

TATJANA, njezina kći

OLGA, njezina kći

Jelena Kordić / Martina Menegoni

FILIPJEVNA, dadilja

Branka Sekulić-Ćopo / Neda Martić

EVGENIJ ONJEGIN, vlastelin

Robert Kolar / Ljubomir Puškarić

VLADIMIR LENSKI, vlastelin

Domagoj Dorotić / Stjepan Franetović

KNEZ GREMIN, general

Luciano Batinić / Ivica Čikeš

TRIQUET, francuski učitelj

Mario Bokun / Ladislav Vrgoč

ZARECKI / KAPETAN

Robert Palić / Alen Ruško

GUILLOT

Dan Boeru, Siniša Bosnar, Domagoj Vrbljanin

SELJACI, VLASTELINI, PLEMSTVO, ČASNICI

Tatjana Andročec, Martina Fici, Darija Gevaj Senić, Cristiana Rotolo, Iva Višak, Danijela Zobunđija / Saule Ashimova, Barbara Novković Novak, Hassan Awad, Arcadie Belenco, Dan Boeru, Siniša Bosnar, Alen Gotal, Domagoj Vrbljanin / Andrija Palada, Sebastian Šimić

ORKESTAR I ZBOR OPERE HRVATSKOGA NARODNOG KAZALIŠTA U ZAGREBU

Solisti i ansambl Baleta HNK u Zagrebu

Koncertni majstori

Marco Graziani, Mojca Ramušćak, Vlatka Peljhan

Baletni majstori

Umjetnički voditelj studija uloga

Saša Britvić

Korepetitori

Vjekoslav Babić, Helena Borović, Nina Cossetto, Silvana Čuljak, Darijan Ivezić

Inspicijentice

Aleksandra Ćorluka, Zrinka Petrušanec

Šaptačica

Marija Dražančić

Jezična savjetnica

Ljudmila Šumarova

Premijera

14.11.2014

Kao većina ruskih skladatelja iz razdoblja romantizma i najveći među njima Petar Iljič Čajkovski u nekoliko se scenskih djela naslonio na poznatog ruskog romantičara Aleksandra Sergejeviča Puškina. Prema njegovu romanu u stihovima Jevgenij Onjegin nastalo je jedno od najljepših ostvarenja romantičarskog opernog stvaralaštva, a rijetke opere imaju tako savršeno sljubljene i neodvojive dvije najvažnije komponente, glazbu i tekst. Puškinov izniman književni predložak Čajkovski je glazbeno oblikovao na gotovo idealan način udahnuvši mu neke posve specifične komponente, koje ovu, prema mnogima, najljepšu slavensku operu čine vrlo zahtijevnom za izvođenje. U njoj je Čajkovski napokon postigao potpuno ostvarenje svojih davnih težnji u izgradnji glazbeno-scenskog djela. Pokretač radnje opere lirska su čuvstva koja proživljavaju njegovi likovi, pretvarajući Onjegina u pravu intimnu psihološku dramu. S Onjeginom operno je stvaralaštvo krenulo drugim putem i ne čudi što je upravo to djelo bilo jedna od prvih opernih realizacija velikoga ruskog kazališnog znalca Konstantina Stanislavskog. Opera u prvi plan stavlja duboko proživljenu dramu protagonista, pretpostavljajući je vanjskim događajima, odustajući time od klišea samo jednog dramskog vrhunca, jer prvi je čin drama Tatjane, drugi drama Lenskog, a treći drama Onjegina. Svaki čin zasebna je cjelina, ali i sva tri čvrsto su povezana u jednu jedinstvenu. Čajkovski je djelo podnaslovio lirski prizori i njime stvorio prototip psihološke opere, u kojoj glazba ne opisuje nego produbljuje prikazana zbivanja. Iako je djelo naslovljeno prema mladom, blaziranom bogatašu Evgeniju Onjeginu, glavni je lik sanjarska djevojka Tatjana, koja se živeći duboko u ruskoj provinciji 19. stoljeća, prepušta maštarijama idealizirajući slučajnog znanca Onjegina, nedostojna njezine iskrene ljubavi. Osim Tatjane, autoru najdražeg lika, s osobitim je simpatijama opisao i pjesnika Lenskoga, Onjeginova prijatelja, koji strada u dvoboju od njegove ruke zbog hira. U spletu osobnih tragedija likova moguće je prepoznati karakterističnu autorovu misao o nemoći čovjeka u postizanju sreće za kojom po prirodi svoje naravi žudi. Predsmrtna arija Lenskog kao i glasoviti noćni prizor u kojemu Tatjana piše ljubavno pismo Onjeginu, ubrajaju se u najljepše ulomke slavenske operne literature.

Prvorazredna glazbena izvedba.— Jutarnji list

Opera