Lada Kaštelan TRILOGIJA O AGAMEMNONU 2.0

Na poziv Drame HNK-a u Zagrebu Lada Kaštelan se, u suradnji s redateljicom Livijom Pandur, vraća svojoj Trilogiji o Agamemnonu, praizvedenoj na sceni toga kazališta 1995. godine u režiji Ivice Kunčevića i objavljenoj u knjizi Pred vratima Hada. Ta je trilogija bila duboko uronjena u neposredno iskustvo rata, odmah nakon njegova završetka. Prvi dio, Prevara, slobodna je interpretacija Euripidove Ifigenije u Aulidi u kojoj Agamemnon kao zapovjednik grčke vojske ubija svoju kćer da bi Trojanski rat mogao početi. Drugi dio, Pobjeda, temelji se na Euripidovim Trojankama i Hekubi. Završni dio je preradba Eshilova Agamemnona u kojemu Klitemnestra ubija Agamemnona nakon povratka iz desetogodišnjeg rata. U Trilogiji o Agamemnonu, sredinom devedesetih godina prošlog stoljeća, Lada Kaštelan propitivala je okrutnije strane pobjede, njezinu cijenu i posljedice te jalovu nadu u novi početak.

Trideset godina poslije neposredno iskustvo traume je iza nas, ona je iz stvarnosti prešla u priču, u vakuum koji ne dopušta ni otpuštanje starog ni ulazak u novo. Čini se da je naš svijet jedan neprekinuti lanac mržnje uvjetovan transgeneracijskim prijenosom, razoren podjelama, nepremostivim razdorima i beskompromisnim zauzimanjem strana.

Stoga će i Trilogija o Agamemnonu 2.0 biti revidirana i rekomponirana verzija, i nastavak i novo čitanje iste građe, uronjena u sadašnji trenutak.

Grčke tragedije nisu prostor u koji dolazimo po utjehu, ali su često materijal s pomoću kojega mnogi autori, pa tako i Lada Kaštelan u svojim preradbama, progovaraju o svojem svijetu i vremenu. U djelima svih njih, od Marthe Graham do Suzukija Tadashija, od Anne Carson do Elfriede Jelinek, od Sarah Kane do Tiaga Rodriguesa, u bezbroj verzija, prijevoda na razne jezike, adaptacija i interpretacija Eshila, Sofokla i Euripida, kao da uvijek ponovno pronalazimo sebe, katkad kao junake i nerijetko kao žrtve na raskrižju između starog i novog, u perpetuiranu trenju povijesti.

Trilogiju o Agamemnonu 2.0 Lade Kaštelan prema Euripidu, Eshilu i Sofoklu režirat će slovenska redateljica Livija Pandur.

Drama