Espi Tomičić Budi uvijek kao zmaj

Autorski tim

Redateljica

Olja Lozica

Dramaturg

Espi Tomičić

Skladatelji

Sara Renar i Dimitrije Simović

Scenograf

Vanja Magić

Kostimografkinja

Ivana Stećuk

Koreografkinja

Martina Hrlić Rogić

Oblikovatelj svjetla

Milan Kovačević

Oblikovatelj zvuka

Vedran Peternel

Asistentica redateljice

Marta Tutiš

Asistentica kostimografkinje

Ana Trišler

Asistentica scenografa

Nika Vojvoda

Podjela

Vlasta Ramljak

Olga Pakalović

Dora Lipovčan

Luka Dragić

Dušan Bućan

Filip Vidović

Marin Stević

Ivan Grlić

-

Inspicijentica

Marta Tutiš

Praizvedba

26.09.2025

Dvorana ansambla LADO

 „Djetetu je svaka situacija pitanje života ili smrti.

Vama koji ste znali kako živjeti u najgorim uvjetima, a ne zaboraviti igru.

Vama koji znate da ne prežive svi.

Mojim zmajevima.”

Espi Tomičić

Ovom posvetom počinje tekst Budi uvijek kao zmaj Espija Tomičića koji se poigrava žanrovima, vremenskim razinama i kazališnom formom stvarajući istodobno duboko intimnu i politički angažiranu dramu. 

Drama počinje u današnjem vremenu. Petar, transmuškarac, nalazi se na terapiji. U razgovorima s terapeutkinjom, introspektivnim monolozima i unutarnjim dijalozima rekonstruira sjećanja na jedno ključno razdoblje iz djetinjstva, kad je još bio Matea. No ta sjećanja nisu linearna. Glasovi prošlosti i sadašnjosti neprestano se sudaraju brišući granicu između realnog i imaginarnog, dokumentarnog i poetskog. Terapeutkinja, kor i drugi glasovi funkcioniraju kao komentatori i vodiči kroz slojeve pamćenja i traume.

U središtu sjećanja je napušten gradski stan u koji Petar, tada još djevojčica Matea, ilegalno ulazi zajedno s majkom Janom i bratom i sestrom tražeći utočište od siromaštva i beskućništva. Djeca, vođena starijim bratom Alanom, počinju igru rata u kojoj se stan pretvara u vojnu bazu. U toj igri otvaraju se pukotine stvarnog života: Mateina prva menstruacija, spoznaja o drukčijem tijelu, napetosti u obiteljskim odnosima, strah od gubitka, gubitak doma, pitanja identiteta, klasne nesigurnosti i traume koje se ne mogu imenovati, ali ostaju zauvijek upisane u tijelo.

Budi uvijek kao zmaj istodobno je i antidrama i terapijski proces, prostor imaginacije i kazališta. Zajedničko prolaženje kroz slojeve straha, sjećanja i tišine. Djelo je zamišljeno kao kazališni čin u kojemu trauma ne ostaje zatvorena u pojedincu, već postaje prostor susreta.

Praizvedbu dramskog teksta Budi uvijek kao zmaj višestruko nagrađivanog autora Espija Tomičića režirat će Olja Lozica. 

Drama