Richard Wagner Ukleti Holandez

Ukleti Holandez

Kreativni tim

Dirigent

Nikša Bareza

Redatelj

Olivier Py

Scenograf i kostimograf

Pierre-Andre Weitz

Oblikovatelj svjetla

Bertrand Killy

Asistenti dirigenta

Ivan Josip Skender i Veton Marevci (hospitant Muzičke akademije)

Asistenti redatelja

Béatrice Lachaussée i Benjamin David

Asistent scenografa i kostimografa

Mathieu Crescence

Asistentica kostimografa

Mia Rejc Prajninger

Zborovođa

Luka Vukšić

Ansambl predstave

UKLETI HOLANDEZ

Bastiaan Everink

SENTA

Melanie Diener /Tanja Kuhn / Manuela Uhl

DONALD

GEORG

Tomislav Mužek / Michael Robert Hendrick

DONALDOV KORMILAR

Ladislav Vrgoč

MARY

Sofia Ameli Gojić / Neda Martić

SOTONA

Pavel Strasil

ORKESTAR I ZBOR OPERE HRVATSKOGA NARODNOG KAZALIŠTA U ZAGREBU

Koncertni majstori

Vlatka Peljhan, Mojca Ramušćak

Umjetnički voditelj opernog studija

Darijan Ivezić

Korepetitori

Vjekoslav Babić, Helena Borović, Nina Cossetto i Silvana Čuljak

Inspicijentice

Aleksandra Ćorluka, Zrinka Petrušanec

Šaptačice

Marija Dražančić

Premijera

26.01.2018

Romantična opera u jednom činu i tri prizora (izvorna verzija opere iz 1841. godine)
Libreto: Richard Wagner

175 godina od praizvedbe djela

Veliko tročinsko operno djelo njemačkog skladatelja Richarda Wagnera Ukleti Holandez, jedno od najblistavijih djela opernog stvaralaštva, praizvedeno je 1843. u dresdenskoj Semperoper. To je jedna od prvih Wagnerovih opera u kojoj se očituju njegova nova shvaćanja glazbenog teatra, u kojemu je orkestar ravnopravan pjevačima, a lajtmotivi se kontinuirano provlače kroz djelo. Pišući libreto, Wagner je kao ishodišni tekst upotrijebio satiričnu prozu velikoga njemačkog romantičarskog pisca Henricha Heinea Uspomene gospodina Schnabelewopskoga, koja obrađuje staru mornarsku legendu o ukletome moreplovcu osuđenom na vječno lutanje morima, koji donosi propast svima koje susretne. Uz to se, prema vlastitu priznanju, skladatelj koristio i osobnim neugodnim iskustvima s putovanja Sjevernim morem od Rige do London u ljeto 1839. U središtu radnje opere koja se događa u 17. stoljeću na škotskoj obali, Wagnerova je ideja o ženi otkupiteljici, Senti, djevojci koja je spremna svojom nesebičnom ljubavlju izbaviti duh ukleta moreplovca. Iako u samoj operi ima dosta romantičarskih elemenata, Ukleti Holandez najavljuje sve bitne odlike kasnijih djela poput Rajnina zlata, Walküre, Siegfrieda i Sumraka bogova.
S Holandezom počinje moj posao pjesnika s kojim sam napustio zanatski rad. Ne znam da li se ikada u životu umjetnika dogodila tako radikalna promjena u tako kratkom vremenu… zapisao je skladatelj o ovome opernom djelu. Iako je Ukleti Holandez prvi put izveden u Zagrebu 1896. godine pod upravom Stjepana Miletića, postaovši jedna od popularnijih Wagnerovih opera na našoj sceni, Opera zagrebačkoga HNK novosezonsku premijeru izvodi poslije više od tri desetljeća, vraćajući to uzbudljivo operno djelo na pozornicu najveće nacionalne kazališne kuće.

Sadržaj opere

Senta, kći kapetana i trgovca Donalda, mrtva je. Slijedila je stranca kojega je njezin otac doveo, želeći ga za nju udati. Mislila je da za njega mora umrijeti kako bi ga spasila. Je li to bilo ludilo ili stvarnost? Ili samo predstava?

PRVI PRIZOR

Trgovac Donald vraća se kući s puta, no oluja spriječi njegov brod da pristane na domaću obalu. Brod se usidri u sigurnoj uvali, gdje odluče pričekati smiraj oluje. On i brodska posada zaspu, a posljednji među njima i kormilar.
Poslije malo vremena još jedan brod potraži zaklon u istoj uvali. Njegov kapetan također baci sidro i izađe na obalu. On je Ukleti Holandez i njega je snašla teška sudbina, na njega je pala kletva zbog koje nikada neće moći umrijeti, nego će vječno lutati svjetskim morima. Njegova posada dijeli istu sudbinu. Holandez čezne za smrću, kao za iskupljenjem. Svakih sedam godina nudi mu se prilika za spas, tada mu je dopušteno stupiti na kopno i pronaći ženu. Ako ona ostane njegova i vjerna do smrti, onda i on napokon može umrijeti.
Kada se Donald i njegov kormilar probude i zapaze stranca, ljubazno ga pozdrave. Zadivljen Holandezovim bogatstvom, Donald je spreman prihvatiti ga kao gosta u svojem domu. U želji da prekine prokletstvo koje ga prati, Holandez propituje Donalda ima li kćer. Kad dozna da ima kćer Sentu, on s Donaldom brzo postiže dogovor: Senta će postati Holandezova nevjesta u zamjenu za pravo bogatstvo. Oluja se stišava, pa se brodovi otisnu na put u pravcu Donaldova doma.

DRUGI PRIZOR

Senta s drugim mladim ženama čeka povratak oca i ostalih muškaraca s mora. Usprkos upornu nagovaranju njezine dadilje Mary, Senta ne želi sudjelovati u poslovima s ostalim ženama. Ona je zaokupljena mislima o tajanstvenome čovjeku s portreta na zidu, a to je Ukleti Holandez. Ostale je žene podbadaju zbog njezine zaluđenosti fantomom i predviđaju ljubomorni sukob između Holandezova portreta i Sentina pravog udvarača, siromašnog lovca Georga. Senta pjeva baladu o Ukletome Holandezu, kojom uspije ganuti i sve žene. Na kraju balade postaje jasno do koje je mjere Sentu obuzeo svijet mašte: ona moli Božjega anđela neka ona bude ta koja će izbaviti Holandeza.
Georg stiže s viješću o Donaldovu povratku. Traži od Sente pristanak da Donalda moli njezinu ruku, no ona okoliša. Georg je povrijeđen i uplašen. Prepričava Senti san koji je usnuo, u kojem ona bježi s nepoznatim muškarcem s portreta. Senta Georgov san shvati kao navještaj stvarnoga dolaska Ukletoga Holandeza te prestane slušati daljnje Georgove strahove i molbe.
donald stiže, a s njime i Ukleti Holandez. Senta ga odmah prepozna i prihvati očevu želju da se uda za stranca. Ostavši sami, Senta i Holandez shvate da su jedno drugome suđeni.

TREĆI PRIZOR

Donaldovi mornari slave sa svojim djevojkama i pozivaju Holandezovu posadu neka im se pridruži u slavlju. Isprva, oni se ne javljaju s broda na kojemu je potpun muk, a kada se konačno jave, svojim načinom zabave toliko prestraše Donaldovu posadu da se čitavo slavlje prekine.
Georg još jedanput pokuša urazumiti Sentu da ne srlja u zaruke s čovjekom kojega je tek upoznala, podsjećajući je kako je njemu još prije obećala vjernost. Holandez prisluškuje njihov razgovor, ali uspije čuti samo dijelove i pogrešno zaključi da je Senta već prekršila svoj zavjet vjernosti. Kako bi Sentu poštedio prokletstva koje sustiže sve njegove nevjerne žene, Holandez raskida zaruke jer njezino obećanje bez crkvenoga zavjeta još ne obvezuje te se još može spasiti. Holandez pojuri na svoj brod, naređujući posadi isplovljavanje, a Senta pokaže svoju vjernost time što krene za njim.

Izvorna produkcija kazališta Theater an der Wien

Napomena: U predstavi se koristi stroboskopsko svjetlo

Posebna su priča operni solisti koji su izazvali iznimne i iskrene ovacije.— Večernji list
Prava je rijetkost doživjeti tako uvjerljivu partnersku interakciju kakvu su predstavili bariton Baastian Everink i sopranistica Melanie Diener... Novi zagrebački uspješan Wagner zaziva još djela bajrojskog majstora.— Jutarnji list
Inventivno i impresivno!— Zagrebački list

Vezane novosti

Opera