Dušan Kovačević- Vojislav Kostić - Staša Zurovac KO TO TAMO PEVA

KO TO TAMO PEVA

Dušan Kovačević- Vojislav Kostić - Staša Zurovac

 KO TO TAMO PEVA

Libreto, koreografija , režija, oblikovanje svjetla     Staša Zurovac 
Asistentica koreografa       Olja Jovanović Zurovac
Kostimografija         Katarina Radošević Galić 
Scenografija       Žorž Draušnik 

Balet Ko to tamo peva nastao je prema ideji Ljubivoja Tadića, a inspiriran je scenarijem Dušana Kovačevića za istoimeni film,  redatelja Slobodana Šijana.

Premijera, 22. prosinca 2004.

Baletna predstava Ko to tamo peva prilično je uzdrmala kulturnu javnost, te, sada već davne 2004. godine. Nastala je na temelju scenarija Dušana Kovačevića za istoimeni film Slobodana Šijana, na glazbu Vojislava Vokija Kostića u koreografiji i režiji Staše Zurovca. Atraktivna podjela, u kojoj nema glavnih i sporednih uloga, vrhunska glazba koja predstavi daje osobitu prepoznatljivost, odlična koreografija i režija, samo su neki od elemenata  koji su joj osigurali kultni status, što potvrđuje i činjenica da je stigla do 200. izvođenja na sceni Narodnoga pozorišta. Na samome početku postojala je određena strepnja kako će kulturna javnost prihvatiti činjenicu da netko ima smjelosti postaviti Ko to tamo peva u baletnoj formi, posebno zbog antologijskoga filma iz 1980. godine.

Ipak, već na premijernom izvođenju, 22. prosinca 2004. godine, sve sumnje su otklonjene. Poklonici baletne umjetnosti, predstavu su  oduševljeno prihvatili, a naklonost su joj iskazali ne samo novinari i kritičari, nego i oni koji do tada nisu posjećivali baletne predstave. 
Od prvih taktova publika diše s izvođačima i postaje još jedan putnik u suludoj vožnji. U pokušaju da analiziramo fenomen uspjeha baleta Ko to tamo peva, dolazimo do mnoštva simbola koji joj daju osobitost, koju publika prepoznaje, poput Autobusa kao kutije u kojoj su zatvoreni ljudi na putu bez povratka. U okviru te klaustrofobične konstrukcije sudaraju se različiti karakteri koji predstavljaju sliku našega mentaliteta, ali i paradigmu života koji nikada nije bio lagodan na stjecištu Istoka i Zapada. Balet je prepun arhetipskih simbola utkanih u naša bića i zato ih tako nepogrešivo prepoznajemo i razumijemo. Suprotstavljene strukture koje čine naš život otkrivamo i u izvrsnim scenama predstave poput Svadbe i Sahrane, likovima Smrti i Anđela te konačno Vojske koja je simbol različitih ratova koje, nažalost pamte brojne generacije s ovih prostora. Vješt i lucidan koreografski i redateljski rukopis Staše Zurovca približio je ovu predstavu  publici širom svijeta, što dokazuju i brojna gostovanja u zemlji i inozemstvu;  Bogota (Kolumbija), Rim (Italija), Toronto i Otava (Kanada), Kairo (Egipat), Budva i Tivat (Crna Gora), Skopje (Makedonija), Temišvar (Rumunjska), Sarajevo i Banja Luka (Bosna i Hercegovina).
Ko to tamo peva je prva baletna predstava u novijoj kazališnoj povijesti koja je izvedena u sklopu prestižna Međunarodnog pozorišnog festivala BITEF (2005.). Ovaj balet je osvojio Godišnju nagradu  Narodnoga pozorišta za najbolju predstavu sezone 2004./2005., Aprilsku nagradu Grada Beograda i Nagradu Dimitrije Parlić Udruženja baletnih umetnika Srbije.

Brankica Knežević 

Izvor: www.narodnopozoriste.rs/sr/predstave/ko-to-tamo-peva

Balet