Adolphe Adam- José Carlos Martínez GISELLE 120 min

GISELLE

Autorski tim

Koreograf i redatelj

José Carlos Martínez

Dirigent

Andreas Gies

Kostimograf i scenograf

Iñaki Cobos Guerrero

Oblikovatelj svjetla

Deni Šesnić

Asistentica koreografa i redatelja

Ana Elena Martin

Asistentica kostimografa

Mia Rejc Prajninger

Asistent scenografa

Benjamin Amado Miranda

Baletne majstorice

Milka Hribar Bartolović, Mihaela Devald Roksandić, Edina Pličanić

Izrada oglavlja i ukrasa

Ana Trišler

Izrada oglavlja dvorjana

Tihana Cizelj

Ansambl predstave

Giselle, seoska djevojka

Grof Albrecht

Wilfried, Albrechtov prijatelj

Hilarion, šumar

Vojvoda od Kurlanda

Bathilda, kći vojvode

Bertha, Gisellina majka

Pas de deux seljana

Giselline prijateljice

Seljani

Dvorske dame

Gospoda

Myrtha, kraljica vila

Vila Moyna

Vila Zulma

Vile

ORKESTAR I ZBOR OPERE HRVATSKOGA NARODNOG KAZALIŠTA U ZAGREBU

Koncertna majstorica

Viola solo

Glazbena voditeljica

Glazbeni korepetitor

Inspicijentica

Premijera

19.02.2022

Praizvedba

28.06.1841

Adolphe Adam

GISELLE

Koreograf i redatelj:  José Carlos Martínez

Trajanje: 2 sata s jednom stankom

Giselle mnogi smatraju kraljicom romantičnoga baleta i ona je zaista posve neobična pojava unutar fenomena klasičnoga baleta. Takvu atribuciju zavrjeđuje po mnogim aspektima svoje višestruko kompleksne strukture, od ideje njezinih karizmatičnih autora do dramaturgije dvaju posve različitih činova i glazbe Adolphea Adama. Praizvedena ubrzo poslije Silfide, označila je sam početak novoga puta u razvoju klasičnog baleta. Suprotstavljajući realizam jedne životne priče u prvome činu fantastičnome sadržaju drugoga bijelog čina, poslužila je kao model za sva kasnija velika baletna djela. Priča o nesretno zaljubljenoj i prevarenoj mladoj seljančici kojoj srce prepukne od ljubavi, koja se zatim pridruži vilinskome svijetu u kojemu obitavaju bivše zaručnice umrle prije vjenčanja i prije negoli su zadovoljile svoju strast za plesanjem.

Pronašavši nadahnuće u onodobnoj baletnoj zvijezdi Carlotti Grisi, autori su stvorili baletno djelo koje je pokazalo mnoge karakteristike tada prevladavajućega umjetničkog pravca - romantizma. Slaveći ples, djelo je sadržavalo sve elemente od kojih se sastoji složeno umjetničko djelo; glazbu, pokret, glumu, slikarstvo, a prije svega svakako ples, sve izraženo u savršenu skladu s dominirajućim umjetničkim smjerom epohe. Balet je praizveden 1841. u Parizu u koreografiji Julesa Perrota i Jeana Corallija prema libretu koji su napisali Théophile Gautier, teoretičar romantizma, Jules-Henry Vernoy de Saint- Georges i Jean Coralli, posluživši se pričom iz knjige o vilama i duhovima velikoga njemačkog romantičarskog pisca Heinricha Heinea. Oduševivši sve na praizvedbi, Giselle je ubrzo postala kultnim djelom plesne scene, ostajući takvim sve do naših dana, sto osamdeset godina poslije.

José Carlos Martínez rodio se u Cartageni, a školovao se u Cannesu u baletnoj školi Roselle Hightower i Parizu u baletnoj školi pariškoga Baleta, kojemu se odmah i pridružio. Od 1988. bio je prvak Baleta pariške Opere, u kojemu je ostvario sve velike uloge baletnog repertoara. Dobitnik je mnogih značajnih baletnih nagrada, primjerice Prix Benois de la Danse, Prix de Lausanne, Premio Nacional de Danza, a japanski plesni časopis Shinshokan proglasio ga je jednim od najboljih plesača današnjice. Već deset godina umjetnički je ravnatelj španjolske Compañía Nacional de Danza.

Balet