Adolphe Adam- José Carlos Martínez GISELLE

GISELLE

Kreativni tim

Koreograf i redatelj

José Carlos Martínez

Dirigent

Dian Tchobanov

Kostimograf i scenograf

Iñaki Cobos Guerrero

Oblikovatelj rasvjete

Deni Šesnić

Asistentica koreografa i redatelja

Ana Elena Martin

Asistentica kostimografa

Mia Rejc Prajninger

Asistent scenografa

Benjamin Amado Miranda

Baletne majstorice

Glazbena voditeljica

Ljudmila Šumarova

Korepetitor

Teo Visintin

Inspicijentica

Praizvedba

28. lipnja 1841. u Parizu

Premijera

19. veljače 2022.

Ansambl predstave

Giselle, seoska djevojka

Grof Albrecht

Wilfried, Albrechtov prijatelj

Hilarion, šumar

Vojvoda od Kurlanda

Bathilda, kći vojvode

Bertha, Gisellina majka

Pas de deux seljana

Anamarija Marković, Yuho Yoshioka / Asuka Maruo, Mario Diligente / Rieka Suzuki, Iva Vitić Gameiro, Hyuma Gokan

Giselline prijateljice

Nika Kristina Crnić, Saya Ikegami, Dora Kovač, Mutsumi Matsuhisa, Cristiana Rotolo, Valentina Štrok / Ivančica Alajbeg, Anamarija Marković, Ozana Mirković, Lucija Radić, Atina Tanović, Helena Troha

Seljani

Dora Blaić, Daria Brdovnik Bukvić, Ozana Mirković, Dunja Novković, Lada Rora, Atina Tanović, Helena Troha, Lucija Radić / Ivančica Alajbeg, Laura Badovinac, Dora Kovač, Tihana Trupeljak Bujanić, Petra Vargović Stanciu, Dora Jadrešić, Ema Kranjec / Mario Diligente, Bart Engelen, Taiguara Goulart, Adam Harris, Kornel Palinko, Balint Rauscher, Arnau Velazquez Rodriguez, Hyuma Gokan / Ovidiu Muscalu, Dan Rus, Yuho Yoshioka, Vid Vugrinec

Dvorske dame

Tatjana Andročec, Ilinca Barbu Moga, Danijela Batur, Danijela Zobunđija / Tihana Trupeljak Bujanić, Bojana Suntešić, Sanda Miš

Gospoda

Alan Gotal, Ioan Moga Dumitru, Dan Rus, Domagoj Vrbljanin / Andrej Barbanov, Filip Filipović, Andrija Palada, Siniša Bosnar

Myrtha, kraljica vila

Natalia Kosovac / Rieka Suzuki / Iva Vitić Gameiro / Asuka Maruo / Anamarija Marković / Miruna Miciu / Nika Kristina Crnić

Vila Moyna

Rieka Suzuki / Iva Vitić Gameiro / Natalia Kosovac / Asuka Maruo / Anamarija Marković / Miruna Miciu / Nika Kristina Crnić

Vila Zulma

Iva Vitić Gameiro / Rieka Suzuki / Natalia Kosovac / Asuka Maruo / Anamarija Marković / Miruna Miciu / Nika Kristina Crnić

Vile

Laura Badovinac, Dora Blaić, Daria Brdovnik Bukvić, Nika Kristina Crnić, Saya Ikegami, Dora Kovač, Mutsumi Matsuhisa, Ozana Mirković, Lucija Radić, Lada Rora, Atina Tanović, Cristiana Rotolo, Valentina Štrok, Helena Troha / Ivančica Alajbeg, Dunja Novković, Tihana Trupeljak Bujanić, Petra Vargović Stanciu, Dora Jadrešić, Ema Kranjec

Orkestar Opere Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu

Koncertna majstorica

Vlatka Peljhan / Mojca Ramušćak

Viola solo

Danko Burić / Natalia Anikeeva

Adolphe Adam

GISELLE

Koreograf i redatelj:  José Carlos Martínez

Dirigent: Dian Tchobanov

Trajanje: 2 sata s jednom stankom

Giselle mnogi smatraju kraljicom romantičnoga baleta i ona je zaista posve neobična pojava unutar fenomena klasičnoga baleta. Takvu atribuciju zavrjeđuje po mnogim aspektima svoje višestruko kompleksne strukture, od ideje njezinih karizmatičnih autora do dramaturgije dvaju posve različitih činova i glazbe Adolphea Adama. Praizvedena ubrzo poslije Silfide, označila je sam početak novoga puta u razvoju klasičnog baleta. Suprotstavljajući realizam jedne životne priče u prvome činu fantastičnome sadržaju drugoga bijelog čina, poslužila je kao model za sva kasnija velika baletna djela. Priča o nesretno zaljubljenoj i prevarenoj mladoj seljančici kojoj srce prepukne od ljubavi, koja se zatim pridruži vilinskome svijetu u kojemu obitavaju bivše zaručnice umrle prije vjenčanja i prije negoli su zadovoljile svoju strast za plesanjem.

Pronašavši nadahnuće u onodobnoj baletnoj zvijezdi Carlotti Grisi, autori su stvorili baletno djelo koje je pokazalo mnoge karakteristike tada prevladavajućega umjetničkog pravca - romantizma. Slaveći ples, djelo je sadržavalo sve elemente od kojih se sastoji složeno umjetničko djelo; glazbu, pokret, glumu, slikarstvo, a prije svega svakako ples, sve izraženo u savršenu skladu s dominirajućim umjetničkim smjerom epohe. Balet je praizveden 1841. u Parizu u koreografiji Julesa Perrota i Jeana Corallija prema libretu koji su napisali Théophile Gautier, teoretičar romantizma, Jules-Henry Vernoy de Saint- Georges i Jean Coralli, posluživši se pričom iz knjige o vilama i duhovima velikoga njemačkog romantičarskog pisca Heinricha Heinea. Oduševivši sve na praizvedbi, Giselle je ubrzo postala kultnim djelom plesne scene, ostajući takvim sve do naših dana, sto osamdeset godina poslije.

José Carlos Martínez rodio se u Cartageni, a školovao se u Cannesu u baletnoj školi Roselle Hightower i Parizu u baletnoj školi pariškoga Baleta, kojemu se odmah i pridružio. Od 1988. bio je prvak Baleta pariške Opere, u kojemu je ostvario sve velike uloge baletnog repertoara. Dobitnik je mnogih značajnih baletnih nagrada, primjerice Prix Benois de la Danse, Prix de Lausanne, Premio Nacional de Danza, a japanski plesni časopis Shinshokan proglasio ga je jednim od najboljih plesača današnjice. Već deset godina umjetnički je ravnatelj španjolske Compañía Nacional de Danza.

Dian Tchobanov je rođen u Plovdivu, a dirigiranje je diplomirao na Državnoj glazbenoj akademiji u Sofiji. Školovanje je nastavio na bečkome Sveučilištu za glazbu i primijenjenu umjetnost. Ravnao je glazbenim izvedbama opernih i baletnih predstava u mnogim značajnim europskim kazalištima te surađivao s mnogim velikim europskim orkestrima. Dobitnik je brojnih strukovnih nagrada. Od 2017. angažiran je kao stalni dirigent u Baletu Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu.

Balet