Nagrada Tito Strozzi 2024./2025. dodijeljena je baletnoj predstavi Žar ptica/Petruška Iz kazališta — 15. listopada 2025.
Nagrada Tito Strozzi za kazališnu sezonu 2024./2025. dodijeljena je baletnoj predstavi Žar ptica/Petruška na glazbu Igora Stravinskog, pod dirigentskim ravnanjem Valentina Egela u koreografiji Maše Kolar i Edwarda Cluga premijerno izvedenoj 15. studenoga 2024.
Ocjenjivački sud nagrade posvećene velikanu hrvatskoga glumišta i kazališne umjetnosti,Titu Strozziju bio je u sastavu: predsjednica dr.sc. Zdenka Weber, članovi Željka Turčinović, Tomislav Čadež, dr.sc Hana Breko Kustura i Irena Pasarić. Ove je godine dodjela održana u osobito svečanom ozračju, upravo na dan rođenja Tita Strozzija, koji se poklapa sa 130. obljetnicom otvorenja zgrade Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu
Nagrada se dodjeljuje za najbolju premijernu predstavu u Drami, Operi i Baletu, realiziranu u repertoaru Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu u protekloj sezoni.
Obrazloženje Nagrade Tito Strozzi 2024./2025.
Irena Pasarić, članica povjerenstva za Nagradu Tito Strozzi
Baletne predstave „Žar-ptica“ i „Petruška“ praizvedene 1910. i 1911. u Parizu u koreografiji Mihaila Fokina, lansirale su skladatelja Igora Stravinskoga u prvi plan europske avangarde. Od nastanka početkom 20. stoljeća do danas ti su kratki baleti ostali velik izazov i za najveće svjetske baletne pozornice, koreografe i plesače. Isti izazov prihvatili su i koreografi Maša Kolar i Edward Clug koji su suvremenim viđenjem partiture Igora Stravinskoga obogatili zagrebački baletni repertoar još jednom odličnom baletnom predstavom koja je oduševila zagrebačku publiku.
Maša Kolar je oblikovala svoju koreografiju minucioznim stilskim plesnim narativom i stiliziranom estetikom, vizualno se oslanjajući, u suradnji sa scenografkinjom i kostimografkinjom Petrom Pavičić, na legendarni plakat Borisa Bućana, dizajniran 1982. godine za splitsku premijeru istoga baleta. Svojim suvremenim baletnim vokabularom i stvaralačkim umijećem dočarala je božansku moć mitske ptice, kao i njezinu destruktivnu, razarajuću snagu. Uspješnim sjedinjenjem glazbe Igora Stravinskoga i likovnog remek-djela Borisa Bućana koreografkinja Maša Kolar svojim je jednostavnim, osjećajnim i promišljenim pristupom klasici kreirala dinamičan i napet prostor suvremene bajkovite fantastike.
Koreograf Edward Clug, obožavatelj je glazbe Igora Stravinskoga, a svojom autentičnom koreografijom „Petruške” duboko je uronio u slojeve ljudske psihe, koju svojim istančanim umjetničkim senzibilitetom istinski poznaje. U prisnom dijalogu s glazbom obožavanog skladatelja, njegovu ostavštinu pretvara u suvremeni scenski izričaj.
Edward Clug majstorski je scenski i koreografski oblikovao svevremenu baletnu priču „Petruška“ te kroz svijet lutaka dočarao kompleksnost i slabost ljudskih karaktera. Njegovog Petrušku krasi širok raspon svima poznatih ljudskih osobina, sve do grotesknog, fantastičnog i na koncu, tragičnog nestajanja, nagovještavajući kako je granica između stvarnoga života i mašte prilično krhka, a ljudi često nesvjesno pristaju biti pretvoreni u lutke.
Raskoš Stravinskijeve glazbe u potpunosti dočarana koreografijom, pojačana je scenskom jednostavnošću scenografije Marka Japelja i vizualnom raskoši kostima Lea Kulaša.
Iako međusobno posve drugačija po stilu i atmosferi, oba baletna djela promišljenom su razradom u svakom detalju postigla dramatičnost, ispunjenu dubokom poetskom emotivnošću. Interpreti su na sve zadatke postavljenje pred njih odgovorili sugestivnim uživljavanjem u likove, s velikom tehničkom preciznošću u interpretaciji, bez obzira koja im je uloga bila dodijeljena.
Glazbena partitura Stravinskoga svojom bogatom naracijom nudi brojne mogućnosti glazbene interpretacije, što je Orkestar HNK, obogaćen dodanim instrumentima, pod dirigentskim ravnanjem Valentina Egela / Vjekoslava Babića, u potpunosti iskoristio, ponovno potvrdivši svoju blistavu reputaciju.