Iz Kazališta

Simpozij ”Okret”, 16. i 17. lipnja

U suorganizaciji autorskog kolektiva BADco. i Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu u tonskoj dvorani HNK u Zagrebu održan je međunarodni simpozij Okret, u petak i subotu,  16. i 17. lipnja.

Tema simpozija je okret. Najdoslovnije, okret je element ljudskoga kretanja, osobito koreografiranog kretanja. Ima različitu kvalitetu i učinak u registrima svakodnevnih radnji, spavanja i plesnoga pokreta. Okret se okreće u svojem vraćanju na isto, u svojoj mijeni. Drugo, okret ciklički sadržava u sebi stupanje i odstupanje pre-okreta, obuhvaćajući frekvencijski pokret od najsitnijih do kozmičkih razmjera. A tu je i okretanje i preokretanje poezije, opkoračenje kojim se poezija okreće u sebe, razmatajući dublje strukture Jetztzeita nauštrb vremenske progresije. I, konačno, tu je okretanje i preokretanje društvenih struktura koje koče, ali i rađaju političke promjene.

Među sudionicima simpozija su Ramsay Burt, istaknuti teoretičar plesa, Bojana Cvejić, dramaturginja i filozofkinja te Anders Paulin, kazališni redatelj iz Švedske.

Više informacija o simpoziju:  http://badco.hr 

BADco. je kolaborativna izvedbena skupina koja radi u Zagrebu. Jezgru skupine čine: Ivana Ivković, Ana Kreitmeyer, Tomislav Medak, Goran Sergej Pristaš, Nikolina Pristaš i Zrinka Užbinec.

U Hrvatskome narodnom kazalištu u Zagrebu, 13. lipnja u 14 sati je održana konferencija za novinare povodom nove koprodukcije između HNK u Zagrebu, Badco i Dubrovačkih ljetnih igara, pod naslovom ISPRAVCI RITMA. Prisutnima se prvo obratila intendantica HNK Dubravka Vrgoč riječima: Drago mi je da ste došli na ovu konferenciju u velikom broju na kojoj predstvaljamo projekt BADCO Sergeja Pristaša i suradnika s kojima sam već surađivala u mom prošlom životu u ZKM-u.  Ova suradnja dokazuje da se i u  nacionalnoj kući može raditi na  projektu koji objedinjuje neke drugačije forme kazališnog izričaja.Uz izvođače BADCO sudjeluju i naši glumci, a njihov zajednički rad pokazuje kako nacionalno kazalište može biti samo bolje i provokativnije. 

Potom se prisutnima obratio ravnatelj Drame Ivica Buljan: „Ovaj projekt je nastavak naših dugogodišnjih razgovora o performativnim umjetnostima općenito i neke vrste društvenog angažmana. Za nas je ovaj projekt u koji ulazimo kao koproducenti, vrlo inspirativan iz više razloga. Prije svega, naša je želja konfrontirati ansambl s različitim poetikama; i s teorijom i s izvedbenim umjetnostima i to na način koji nije bio uobičajen u tradicijskom narodnom kazalištu. Projekt je za nas značajan i u dramaturškom slijedu kojeg ova sezona pokriva, koja postoji bez obzira na heterogenost repertoara u kojoj pokušavamo predstaviti što više različitih iskoraka, preko dvije predstave koje se bave s dva filma o Zagrebu, u ovoj predstavi se radi o filmu Ritam zločina Zorana Tadića, a druge je predstava Tko pjeva zlo ne misli inspirirana istoimenim filmom

Goran Sergej Pristaš iz Badco je u svom obraćanju napomenuo da je ova koprodukcija višestruki presedan u kontekstu suradnje između institucija i nezavisnih kazališta u Hrvatskoj. „Specifičnost ovog projekta je da smo dobili priliku raditi kontinuirano u ovom prostoru, Tonskoj dvorani HNK u Zagrebu, više od osam mjeseci. Dakle, počeli smo raditi u veljači i namjeravamo izaći s predstavom u studenom. To je za nas, Badco, standardni proces, ali to je nešto što se inače jako teško postiže unutar institucija.“ Dodao je da ova suradnja ne uključuje samo rad na predstavi nego i druge aktivnosti koje tvore jedan kontinuirani program. U tonskoj dvorani će se održati simpozij koji će početi već u petak, 16. lipnja, radionice, razgovori s umjetnicima i koncerti austrijskih kompozitora Radua Malfatija i Helge Hinteregger. Spomenuo je i zahvalio suradnicima na projektu, glumcima Hnk u Zagrebu Liviju Badurini, Dušanu Gojiću te Mislavu Čavajdi, dramaturgu Goranu Ferčecu koji piše tekst za predstavu, likovnome suradniku Marku Tadiću, dramaturginji u HNK u Zagrebu Dijani Meheik koja surađuje na projektu, te svim stalnim članovima Badco.

U daljnjem opisu predstave, Goran Sergej Pristaš je napomenuo da su se okrenuli pripovijetci Pavla Pavličića Dobri duh Zagreba po kojoj je nastao Tadićev film Ritam zločina, a predstava ne adaptira tekst, nego počinje tamo gdje on završava. Glavni junak pripovijetke, kada shvati da stvari kreću ukrivo, otvara novu statističku bilježnicu koja se zove Ispravci ritma i koja bilježi njegove intervencije u stvarnost, i zato se predstava i zove Ispravci ritma.

I kao okvir za predstavu dodaje: „Ova pozicija Tonske dvorane je nama iznimno topografski zanimljiva pozicija. Kada gledate kroz ove prozore vidite trg koji je trenutno jedna od najvrućih javnih prostora u gradu iz različitih razloga, počevši od njegova imena preko Sveučilišta na koji gleda. S druge strane tonske, ova vrata tamo, pogled seže u dubinu, mrak scene. I to je jedno, rekao bih, rijetko i i specifično mjesto koje daje već neku primarnu napetost između javnog prostora i kazališnog prostora. Mi ćemo se truditi da taj potencijal održimo i da ga hranimo u predstavi.“

Ivana Ivković, dramaturginja Badco, rekla je da već gotovo tradicionalno umjetničko-istraživački rad Badco prate simpoziji, pa je tako tema ovogodišnjeg simpozija jedan aspekt ritma – okret.  Najdoslovnije, okret kao element ljudskoga kretanja, posebice koreografiranog kretanja. Okret koji u sebi sadrži pokret od najsitnijih do kozmičkih razmjera, i konačno okretanje i preokretanje društvenih struktura koje koče, ali i rađaju političke promjene. Ukratko je predstavila sudionike simpozija. Bojana Cvejić, dramaturginja i filozofkinja, profesorica Nacionalnoj akademiji za umjetnost u Oslu i članica TkH – Teorije koja hoda, te profesorica na PARTS akademiji u Brusselu održati će predavanje u kojemu će postaviti pitanje o čemu govorimo kada govorimo o izvedbi i “artifikaciji” u ekonomiji iskustva sa senzualnom logikom vrijednosti? Anders Paulin, švedski redatelj, predstavit će estetske asocijacije i refleksije koje proizlaze iz razmatranja suspendiranog vremena. Posebno najavljuje Ramseya Burta, teroetičara plesa i postkolonijalne teorije čiju će najnoviju knjigu, Ungoverning Dance predstaviti u Booksi, 16. lipnja u 17:00 u sklopu Design Destricta.

Napomenula je da će se danas u Galeriji Vladimir Bužančić, u Centru za kulturu Remetinec, te u sklopu najavljenog simpozija otvoriti i izložba u suradnji s Markom Tadićem Dispozitivi gledanja.