Drama

”Ljudi od voska” Mate Matišića gostuju na Brijunima

Nagrađivana predstava Ljudi od voska Mate Matišića u režiji Janusza Kice  25. i 26. kolovoza u 20.30 sati bit će izvedena u sklopu 17. sezone Kazališta Ulysses u tvrđavi Minor na Malom Brijunu.

 

Praizvedena na zagrebačkoj sceni krajem prošle godine, predstava je u pola godine prikazivanja postigla  izniman uspjeh kod domaće i inozemne publike i službene kritike. Na Međunarodnom festivalu malih scena u Rijeci, autor Mate Matišić dobio je nagradu za najbolji dramski tekst. Predstava je na ovogodišnjim Marulićevim danima nagrađena nagradom za predstavu u cjelini, nagradu za režiju dobio je Janusz Kica, a nagradu za najbolje glumačko ostvarenje Goran Grgić za ulogu Viktora. Predstava je dobila i nagradu Story Hall of Fame 2017. časopisa Story kao najbolja predstava godine. Na  41. danima satire Fadila Hadžića predstava je  osvojila  četiri nagrade i jedno priznanje; nagradu za najbolji tekst dobio je Mate Matišić, nagradu za režiju Janusz Kica, Nagradu Ivo Serdar, za ulogu najbolje prihvaćenu od publike Ksenija Marinković, jednu od pet ravnopravnih glumačkih nagrada dobila je Alma Prica, a posebno priznanja za scenografiju Studio Numen i Ivana Jonke. 

Predstavu je režirao Janusz Kica, glazbu je skladala Tamara Obrovac, scenografiju potpisuju Studio Numen i Ivana Jonke, kostimografkinja je Doris Kristić, oblikovatelj svjetla Aleksandar Čavlek.
U predstavi glume Goran Grgić, Ana Begić, Ksenija Marinković, Ivan Jončić, Slavko Juraga, Luka Dragić, Luka Dragić, Siniša Popović, Bojan Navojec, Ivan Glowatzky, Milan Pleština, Silvio Vovk, Kristijan Potočki, Alen Šalinović, Jelena Perčin, Alma Prica, Damir Markovina, Vanja Matujec, Iva Mihalić, Katija Zubčić, Barbara Vicković, Olga Pakalović, Ivana Boban, Dora Lipovčan.

Dramski triptih Ljudi od voska Mate Matišića sastoji se od tri samostalna i stilski različita dijela, čija je glavna poveznica Viktor, dramski pisac i scenarist, bivši rock gitarist i pop-rock zvijezda bivše države, pandan Mati Matišiću, dramskome piscu i scenaristu, nekadašnjemu gitaristi i zvijezdi jugoslavenskoga benda Prva ljubav.

U prvome dijelu, pod naslovom Obožavateljica, Viktor se neočekivano suočava sa svojom dalekom mladošću, otkrivajući kako sa zaboravljenom obožavateljicom iz svojih rockerskih dana, dijeli i više od sjećanja, a što kompromitira njegov danas uredan građanski život.
U drugome dijelu naslovljenom Prvi musliman u selu, Viktor se vraća u svoje rodno selo Ričice u Dalmatinskoj zagori, gdje ga sudbina jednoga deziluzionirana bivšeg branitelja inspirira na pisanje drame.
U završnome dijelu, pod naslovom Ispod perike, Viktor i njegova žena pristaju preuzeti skrb o djetetu čija majka umire od raka, no ta će odluka na neočekivan način raskrinkati potisnute konflikte koje Viktor nosi u sebi.
Koristeći autobiografske podatke iz vlastita života, Mate Matišić se poigrava odnosom fikcije i stvarnosti te našom, izrazito medijski programiranom potrebom da u tekstu, a često i u životu,  iščitavamo senzacionalističke naslove.
Na poziv Hrvatskoga narodnoga kazališta u Zagrebu Mate Matišić je napisao dramu koja označava prvu suradnju između ovoga beskompromisnog pisca i središnje hrvatske nacionalne kuće.


Obrazloženja odluka ocjenjivačkog suda 41. dana satire Fadila Hadžića

Ocjenjivački sud u sastavu: Bojana Radović (novinarka i kazališna kritičarka Večernjeg lista) – predsjednica; Livio Badurina (dramski umjetnik) i Tomislav Zajec (dramski pisac) – članovi, dodijelio je predstavi Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu Ljudi od voska Mate Matišića u režiji Janusza Kice četiri nagrade i jedno priznanje.

Nagrada za najbolju režiju  dodjeljuje se Januszu Kici za režiju predstave Mate Matišića Ljudi od voska u izvedbi Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu.

OBRAZLOŽENJE Ovdje on zapravo režira tri vrlo različite drame, podjednako suvereno u sva tri različita registra. Dok gledamo predstavu potpuno zaboravljamo da je riječ o strancu, o čovjeku koji je morao učiti o nama, o našim vrlinama i manama. Ali baš iz te pozicije posvećenog promatrača on je u stanju te naše priče izdignuti na razinu univerzalnih simbola. On je dokaz kako velik tekst uvijek treba dati u ruke velikom majstoru, jer tako su postavljeni temelji iz kojih će ta drama igrati desetljećima i snagom emocija oduševljavati neke nove generacije gledatelja.

Nagrada za najbolji tekst dodjeljuje se Mati Matišiću za Ljude od voska u režiji Janusza Kice i izvedbi Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu.

OBRAZLOŽENJE: Poigrava se vlastitim životom i našom stvarnošću. Govori nam o sebi, svojem životu i prošlosti, pri tome puno više govoreći o nama, o medijskom žutilu, tračevima, predrasudama, mentalitetu… Napisao je istinski snažno djelo o tome što znači biti roditelj, a tim djelom kao da je ispisao i pozivnicu za svakoga tko ga poželi gađati trulim rajčicama. Treba li uopće reći da su mnogi tu pozivnicu prihvatili i na neviđeno ga sudili i osudili za okrutnost. Ovdje je on najokrutniji prema sebi samom, svjesno ulazeći u rizik koji potcrtava i pojavljivanjem na sceni, na samome kraju predstave.

Nagrada Ivo Serdar za ulogu najbolje prihvaćenu od publike dobila je Ksenija Marinković za ulogu Jevrese u predstavi Mate Matišića Ljudi od voska u režiji Janusza Kice i izvedbi Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu.

OBRAZLOŽENJE: Dirljiva je jednostavnost s kojom radi svaki svoj korak na sceni. Ona od samog početka zna da je njezin pokušaj spašavanja sina jedinca uzaludan, i vodi samo u tragediju. Pokušava i nemoguće, znajući da je nemoćna. Nema pitanja na koje ona nema odgovor, a iz njene prostodušnosti obične, male žene proizlazi humor koji je doslovno zarazan za publiku. Ona je predvodnica one rijetke glumačke elite koja se nikad ne trudi biti duhovita i koja je baš zbog toga urnebesno smiješna u ulogama istančane i karakterne komike.

Glumačka nagrada 41. dana satire Fadila Hadžića dodjeljuje se Almi Prici za ulogu Jasne u predstavi Mate Matišića Ljudi od voska u režiji Janusza Kice i izvedbi Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu.

OBRAZLOŽENJE: Manipulatorica ili žrtva? Majka iz pakla ili nesretne žena u očajničkom pokušaju zbrinjavanja svojeg djeteta? Pitanja su to koja ova velika glumica postavlja najtežom ulogom u drami koja je baš zbog toga uzburkala mnoge duhove. I dok treba oštro braniti autorske slobode, njezinoj se ulozi i umijeću treba samo diviti. Odgovore na sva postavljena pitanja, posebno ona najintimnija i najteža, ona glumačkim minijaturama najpreciznije vrste šalje ravno u duše gledatelja.

Posebno priznanje za scenografiju predstave Mate Matišića Ljudi od voska u režiji Janusza Kice i izvedbi Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu dodjeljuje se Studiju Numen i Ivani Jonke.

OBRAZLOŽENJE: Bijele plohe i lica djece kao portreti na zidu. Niti koje ih povezuju. Jedna kućica koja se raspada uz velik tresak, tresak koji naglašava bijeg junaka drame od krša s kojega potječe, od mentaliteta koji taj krš zadaje. Višeslojnost te čiste i precizne scenografije, koja gledatelja uvlači u muzej prekinutih obiteljskih veza, između ostaloga je omogućila redatelju prikazivanja jedne od najljepših i najpoetičnijih scena smrti na našim teatarskim pozornicama.


S domjenka poslije uspješne praizvedbe

Poslije iznimno uspjele praizvedbe dramske suite u tri stavka  Ljudi od voska Mate Matišića, autorski tim i veliki glumački ansambl predstave primali su čestitke od mnogih kolega i kulturnih djelatnika, oduševljenih predstavom i novim tekstom jednoga od najboljih suvremenih hrvatskih dramskih autora.


Predstavljena dramska praizvedba ”Ljudi od voska” Mate Matišića

Uoči praizvedbe drame Mate Matišića Ljudi od voska, novi projekt zagrebačke Drame najavljen je na press-konferenciji, uz sudjelovanje autora Mate Matišića, redatelja predstave Janusza Kice, prof. dr. Željke Matijašević, prof. dr. Lea Rafolta, intendantice HNK u Zagrebu, ravnatelja Drame Ivice Buljana te većeg broja članova dramskoga ansambla predstave (Goran Grgić, Alma Prica, Ana Begić, Ksenija Marinković, Olga Pakalović, Ivana Boban i dr).

Povezano
Mate Matišić
Janusz Kica
Jedino što dugujemo mrtvima jest život