Anton Pavlovič Čehov

Višnjik

Dramu ruskog klasika A.P. Čehova u SNG Maribor režirao je rumunjski redatelj Gábor Tompa. Višnjik je posljednja dovršena drama Antona Pavloviča Čehova, a u njoj se ponovo dotiče teme propadanja aristokracije.

Drama počinje povratkom Ljubov Andrejevne Ranjevskei njene kćeri Anje iz Pariza na staro imanje u Rusiji. Dočekuju ih: njezina posvojena kći Varja (koja se u međuvremenu  brinula za imanje), Gajev (brat Ljubov Andrejevne), te Lopahin, njihov bivši sluga, a sada bogat i uspješan trgovac.

No, ništa nije kao prije – imanje je pod hipotekom koju Ranjevska ne može platiti, pa će za nekoliko mjeseci kuća i višnjik biti ponuđeni na aukciji. Ljubov Andrejevna i Gajev, nesposobni riješiti financijske probleme, radije se prepuštaju sanjarenju o prošlim vremenima, uspomenama i ljubavnima.

Njihova je suprotnost Lopahin koji predlaže da se višnjik posiječe, a na njegovu mjestu posadi – odmaralište. Lopahin je prikazan kao predstavnik neke nove Rusije koja tek dolazi, a kojoj se stari aristokrati ne mogu prilagoditi. Propadanje višnjika tako postaje simbol propadanja jedne obitelji i čitavog plemstva.

Ranjevska bespomoćno čeka vrijeme aukcije, te u međuvremenu priređuje zabave, dijeli novac prosjacima i naivno vidi rješenje svojeg problema u udaji kćeri Varje za Lopahina. Sudbinu imanja ponovo prebacuje na leđa posvojene kćerke, kojoj se Lopahin nimalo ne sviđa, između ostalog i zato jer je zaljubljena u studenta Trofimova.

Na koncu imanje ipak biva prodano na aukciji i to – Lopahinu, koji likuje nad svojom ‘pobjedom’ i odlučuje srušiti višnjik. Članovi obitelji i njihovi sluge su izgubljeni, opraštaju se i prisiljeni su pronaći nov život. Ranjevska se odlučuje vratiti bivšem ljubavniku, Gajev se zapošljava u banci, a Varja ostaje sama jer je Lopakhin ipak odlučio ne zaprositi je.

Ranevska i Gajev se opraštaju od kuće u kojoj su proveli djetinjstvo, pozdravljaju višnjik i zatvaraju vrata za sobom. U kući ostaje samo stari sluga Firs, oslobođeni rob, koji se čudi kako su ga zaboravili i napustili. Firs ostaje u mraku, prepušta se sudbini dok se istovremeno čuju udarci sjekire o stabla višanja.

Tekst je praizveden u Moskvi 17.1.1904., na autorov rođendan, u režiji njegova dugogodišnji suradnika Konstantina Stanislavskog, a glavnu ulogu Ljubov Andrejevne Ranjevske igrala je Čehovljeva supruga – Olga Knipper.  No, Čehov je premijerom bio sve samo ne – zadovoljan, između ostalog i zato jer su pokusi trajali samo 6 mjeseci, umjesto inače uobičajenih – 18.

No, najveći je problem bio taj što je sam Čehov ‘Višnjik’ podnaslovio komedijom, dok je Stanislavski u njoj vidio tragičnu priču.  Čehov je optužio Stanislavskog da mu je uništio dramu, objašnjavajući kako nije shvatio da su njegovi likovi možda i na rubu suza, ali nikad ne plaču.

Gostovanje SNG iz Maribora
Redatelj: Gábor Tompa
Dramaturg: Georges Banu
Prevoditelj: Milan Jesih
Scenografija/kostimografija: Carmencita Brojboiu
Koreografija: Cleopatra Purice
Lektorica: Metka Damjan
Izbor glazbe: Davor Herga, Gábor Tompa
Oblikovatelj svjetla: Gábor Tompa, Tomaž Bezjak


Galerija

Ansambl predstave

Ranevska Ljubov Andrejevna – Ksenija Mišič
Anja – Ana Urbanc
Varja – Nataša Matjašec Rošker
Gajev Leonid Andrejič – Aleš Valič
Lopahin Jermolaj Aleksejič – Kristijan Ostanek
Trofimov Pjoter Sergejevič – Matija Stipanič
Simeonov-Piščik Boris Borisovič– Vlado Novak
Šarlota Ivanovna – Maša Žilavec
Jepihodov Semjon Pantelejevič – Davor Herga
Dunjaša – Mateja Pucko
Firs – Ivo Ban
Jaša – Nejc Ropret
Mimoidoči – Viktor Meglič
Gosti, služinčad – Irena Mihelič, Mojca Simonič