Opera

Richard Wagner

Ukleti Holandez

Veliko tročinsko operno djelo njemačkog skladatelja Richarda Wagnera Ukleti Holandez, jedno od najblistavijih djela opernog stvaralaštva, praizvedeno je 1843. u dresdenskoj Semperoper. To je jedna od prvih Wagnerovih opera u kojoj se očituju njegova nova shvaćanja glazbenog teatra, u kojemu je orkestar ravnopravan pjevačima, a lajtmotivi se kontinuirano provlače.
Pišući libreto, Wagner je kao ishodišni tekst upotrijebio satiričnu prozu velikoga njemačkog romantičarskog pisca Henricha Heinea Uspomene gospodina Schnabelewopskoga, koja obrađuje staru mornarsku legendu o ukletom moreplovcu osuđenom na vječno lutanje morima, koji donosi propast svima koje susretne. Uz to se, prema vlastitu priznanju, skladatelj koristio i osobnim neugodnim iskustvima s putovanja Sjevernim morem od Rige do London u ljeto 1839. U središtu radnje opere koja se događa u 17. stoljeću na norveškoj obali, Wagnerova je ideja o ženi otkupiteljici, Senti, djevojci koja je spremna svojom nesebičnom ljubavlju izbaviti duh ukleta moreplovca. Iako u samoj operi ima dosta romantičarskih elemenata, Ukleti Holandez najavljuje sve bitne odlike kasnijih wagnerijanskih djela poput Rajnina zlata, Walküre, Siegfrieda, Sumraka bogova i Prstena Nibelunga.
S Holandezom počinje moj posao pjesnika s kojim sam napustio zanatski rad. Ne znam da li se ikada u životu umjetnika dogodila tako radikalna promjena u tako kratkom vremenu… zapisao je skladatelj o ovome opernom djelu. Iako je Ukleti Holandez prvi put izveden u Zagrebu 1896. godine pod upravom Stjepana Miletića te je postao jedna od popularnijih Wagnerovih opera na našoj sceni, Opera zagrebačkoga HNK novosezonsku premijeru izvodi poslije više od tri desetljeća, vraćajući to uzbudljivo operno djelo na pozornicu najveće nacionalne kazališne kuće pod ravnanjem Nikše Bareze i režiji poznatog francuskoga kazališnog umjetnika Oliviera Pyja.

NIKŠA BAREZA je poslije završenog studija dirigiranja na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji nastavio usavršavanje kod velikih domaćih i svjetskih dirigenata. Godinama je surađivao s najvećim dirigentima i nekim od skladateljskih klasika 20. stoljeća. Gostovao je diljem svijeta radeći s najvećim orkestrima te je vodio nekoliko iznimnih europskih orkestara. Od 2014. drugi je put ravnatelj Opere zagrebačkog HNK.

OLIVIER PY, poznati je francuski pisac, glumac i redatelj koji je poslije studija na prestižnome pariškom umjetničkom fakultetu i Akademiji dramske umjetnosti te filozofije i teologije debitirao je na off-avignonskom festivalu. Od 2007. bio je umjetnički ravnatelj pariškoga nacionalnog kazališta Odéon, a od 2013. umjetnički je ravnatelj kazališnog festivala u Avignonu, usporedno realiziravši više od 40 opernih režija diljem Francuske.

Romantična opera u jednom činu i tri prizora (Izvorna verzija opere iz 1841. godine)
Libreto: Richard Wagner

Dirigent: Nikša Bareza
Redatelj: Olivier Py
Scenograf i kostimograf: Pierre-Andre Weitz
Oblikovatelj svjetla: Bertrand Killy
Asistenti redatelja: Béatrice Lachaussée i Benjamin David
Asistent scenografa: Mathew Crescence
Zborovođa: Luka Vukšić

Izvorna produkcija kazališta Theater an der Wien


Ansambl predstave

Izvedba 26.1.2018.

UKLETI HOLANDEZ: Baastian Everink
SENTA: Melanie Diener, (Othalie Graham)
DONALD: Luciano Batinić, Siniša Štork
GEORG: Michael Robert Hendrick, Tomislav Mužek
DONALDOV KORMILAR: Mario Filipović, Ivo Gamulin, Ladislav Vrgoč
MARY: Sofia Ameli Gojić, Neda Martić
SOTONA: balet

ORKESTAR I ZBOR OPERE HRVATSKOGA NARODNOG KAZALIŠTA U ZAGREBU

Inspicijentice: Aleksandra Ćorluka, Zrinka Petrušanec
Šaptačice: Marija Dražančić, Gordana Nikić
Koncertni majstori: Vlatka Peljhan, Mojca Ramušćak
Umjetnički voditelj opernog studija: Darijan Ivezić
Korepetitori: Vjekoslav Babić, Helena Borović, Nina Cossetto i Silvana Čuljak