Opera

Josip Hatze

Adel i Mara

Četveročinska opera Adel i Mara jedno je od najvažnijih djela hrvatskog skladatelja Josipa Hatzea. Romantičarski ep Bijedna Mara o nesretnoj ljubavi dvoje mladih, koji je napisao Splićanin Luka Botić, temelj je opernog libreta Branka Radice. Naočit mladić, Turčin Adel, i mlađahna kršćanka Mara iz Vranjica ugledaju se i zaljube na seoskom sajmu. No, jaz između dvije zajednice je predubok da bi ga ljubav dvoje mladih mogla prebroditi. Izvori za ovu dirljivu ljubavnu priču potječu iz 16. stoljeća kada je splitski knez 1574. poslao mletačkoj vladi izvještaj o cijelom događaju. Izvještaj je pronašao Luka Botić u splitskom arhivu te ga iskoristio za svoj ep. Sukob različitih vjera u razjedinjenoj sredini dovodi do tragičnoga kraja, pružajući mogućnost skladatelju Hatzeu da se posveti narodnoj glazbi dvaju različitih područja Dalmacije, mediteranskog Splita i grada Klisa, koji tada bješe pod turskom vlašću.
Široke melodijske linije, raspjevane arije i dramaturška napetost čine operu Adel i Mara jednom od najblistavijih djela domaćega opernog stvaralaštva. Iako se praizvedba opere zbila u Ljubljani 1932., djelo je već sljedeće godine premijerno izvedeno na zagrebačkoj sceni pod ravnanjem Lovre pl. Matačića te uskoro zaživjelo i na drugim hrvatskim pozornicama. Hatze, učenik velikoga talijanskog skladatelja Pietra Mascagnija, ovom je operom pokazao izrazit smisao za dramatiku i iznijansiranost svih likova, a sukob vjera i svjetonazora dviju susjednih zajednica koji se prelama preko dvoje mladih prikazan je u duhu pomirenja i tolerancije. Opera Hrvatskoga narodnog kazališta premijerno izvodi ovo djelo nastavljajući svoje umjetničko poslanje postavljanja najboljih domaćih opernih djela.

 

Glazbena drama u 4. čina
Libreto: Branko Radica prema epu Luke Botića „Bijedna Mara“ te istoimenoj drami Nike Bartulovića

Dirigent: Nikša Bareza/ Ivan Josip Skender/ Luka Vukšić
Redatelj: Ozren Prohić
Scenografkinja: Dinka Jeričević
Kostimografkinja: Petra Pavičić
Zborovođa: Luka Vukšić
Scenski pokret: Blaženka Kovač Carić
Oblikovateljica svjetla: Vesna Kolarec
Asistentica redatelja: Martina Zdilar Sertić
Asistentica redatelja: Lea Anastazija Fleger (volonterka)
Asistent scenografa: Ante Serdar
Asistentica kostimografkinje: Mia Rejc Prajninger
Asistent oblikovateljice svjetla: Ivan Štrok


Povezano


Galerija

Ansambl predstave

Izvedbe 27. i 30. 11. 2017.

Dirigenti:
30. 11. Ivan Josip Skender
27. 11. Luka Vukšić

 

STARI VORNIĆ: Ivica Čikeš (30.11.), Siniša Štork ( 27.11.)
ŽENA VORNIĆEVA: Sofia Ameli Gojić ( 30.11.),, Neda Martić ( 27.11.)
IVIŠA: Iva Krušić (27.11.), Sonja Runje (30.11.)
IVANICA: Tamara Franetović Felbinger (30.11.), Martina Menegoni (27.11.)
MARA: Valentina Fijačko Kobić (27. i 30.11.)
FRANE: Ljubomir Puškarić (30.11.), Davor Radić (27.11.)
ŽUPNIK: Siniša Galović  (27.11.), Nikša Radovanović ( 30.11.)
ADEL SEIMOVIĆ: Stjepan Franetović, Damir Klačar (studijska uloga, 27.11.)
MATI ADELOVA: Cecilija Car (27.11.), Branka Sekulić Ćopo (30.11.)
DIZDAR IZ KONJSKOGA: Ozren Bilušić (27.11.), Siniša Hapač (30.11.)
MELKA: Gorana Biondić Ruško (30.11.), Tanja Ruždjak (27.11.)
OMER: Ivo Gamulin, Božimir Lovrić (27. i 30.11.)
SLIJEPAC GUSLAR: Alen Ruško
MUJEZIN: Dario Ćurić (27.11.), Siniša Galović (30.11.)

ORKESTAR I ZBOR OPERE HRVATSKOGA NARODNOG KAZALIŠTA U ZAGREBU

Koncertne majstorice: Vlatka Peljhan, Mojca Ramušćak
Umjetnički voditelj opernog studija: Darijan Ivezić
Korepetitori: Vjekoslav Babić, Helena Borović, Nina Cossetto i Silvana Čuljak
Inspicijentice
: Aleksandra Ćorluka, Zrinka Petrušanec
Šaptačice: Marija Dražančić, Gordana Nikić