Drama

Molièreov ”Tartuffe”

5

Predstava Tartuffe J. B. P. Molièrea u režiji Eduarda Millera na repertoaru je u ponedjeljak 30. siječnja 2017 u 19,30 sati. Tekst je preveo Vladimir Gerić, adaptaciju i dramaturgiju potpisuje Žanina Mirčevska, scenograf je Branko Hojnik, a kostimografkinja Jelena Proković.  U predstavi nastupaju Mislav Čavajda (Tartuffe), Goran Grgić (Orgon), Vlasta Ramljak (gđa. Pernelle, Orgonova majka), Livio Badurina (Cleante, Orgonov šurjak), Ivan Colarić (Damis, Orgonov sin), Luca Anić (Mariane, Orgonova kći), Nikša Kušelj (Valere, Marianin prosac), Jadranka Đokić (Dorine, Marianina družbenica, Nina Violić (Elmire, Orgonova žena), Mirta Zečević (Sudski činovnik) i Lana Barić (Predsjednica). U petak, 30. rujna 2016. predstava Tartuffe premijerno je izvedena u zagrebačkome HNK.

Dobro stojeći trgovac Orgon u svoju obitelj dovodi novoga prijatelja Tartuffea, usprkos protivljenju svih ukućana. Čovjek koji očara Orgona i njegovu majku, i učini im se ponizan, pobožan, moralan, pun obzira i vrlina te nadasve smjeran, za ostatak obitelji je običan varalica, lažljivac, laskavac i licemjer. U sukobima i prijeporima unutar obitelji dolazi do komičnih situacija, a zaplet se komplicira Orgonovom namjerom da svojemu novopečenom prijatelju za ženu dâ vlastitu kćer. No, Tartuffe je bacio oko na Orgonovu ženu, pa kad se na kraju i sâm Orgon uvjeri u nečasne Tartuffeove namjere, čini se kako je prekasno. Ali zahvaljujući kralju i njegovoj intervenciji obiteljska čast i imetak bivaju spašeni u posljednji tren. Tartuffe je jedna od najslavnijih Molièreovih komedija, koja je izazvala burne reakcije još na praizvedbi 1664. godine te je dva puta bila zabranjivana.

Evo komedije oko koje se podiglo mnogo buke, koja je bila dugo progonjena; a ljudi koji su u njoj prikazani uistinu su pokazali da su u Francuskoj moćniji od svih koje sam do sada prikazivao. Markizi, kaćiperke, rogonje, liječnici, mirno su podnosili da ih prikazujem; štoviše, pretvarali su se da ih zabavljam, kao i sve druge ljude; ali licemjeri nisu otrpjeli porugu; odmah su se zastrašili i začudili kako sam mogao biti toliko drzak da prikazujem njihovo prenemaganje i što želim iznijeti na zao glas postupke kojima se posvećuje toliko čestitih ljudi. To je zločin koji mi oni ne mogu oprostiti… Svrha je komedije da ispravlja ljudske mane… Čovjek lako podnosi prijekor, ali teško trpi porugu. Spreman je da ga smatraju zlim, ali nipošto ne želi da ga smatraju smiješnim. Prigovaraju mi da u usta svoga Tartuffea stavljam pobožne riječi. Ali, kako to izbjeći ako sam želio vjerno prikazati licemjera… To su Molièreove riječi iz predgovora Tartuffea u kojemu vatreno brani pravo na umjetnost i pravo na ismijavanje ljudskih mana, bez iznimke, posebno zagovarajući komediju kao žanr, koja ne služi samo za puku zabavu. Danas, kada smo bombardirani lažima sa sviju strana, kada su varalice toliko u modi da oni koji to nisu, izgledaju poput nesposobnih budala, pravo je vrijeme za kazališni susret s licemjerom Tartuffeom. Komedija je konačno izvedena 1669. s golemim uspjehom i od tada ne silazi sa svjetskih pozornica, stalno potvrđuju­ći kako je Molière jedan od najvećih komedoigrafa svih vremena.

Eduard Miler, slovenski redatelj, završio je studij glume na Kazališnoj akademiji u Stuttgartu 1977. godine. Nakon glumačke karijere u njemačkim i austrijskim kazalištima posvetio se režiji, postavivši s velikim uspjehom na scene kazališta u Austriji, Njemačkoj, Crnoj Gori, Srbiji i Hrvatskoj brojne dramske komade. Bio je umjetnički ravnatelj SMG-a i SNG-a u Ljubljani, a od 2014. godine umjetnički je koordinator Slovenskoga gledališča u Trstu.

Poslije vrlo uspješne prve ovosezonske dramske premijere Molièreova Tartuffea,  nastavljeno je druženje ansambla predstave i njihovih kolega i gostiju, u foyeru Hrvatskoga narodnog kazalista u Zagrebu.