Krešimir Stražanac i Krešimir Starčević Bersa & Rahmanjinov 150 - Popijevke & romanse

Bersa & Rahmanjinov 150 - Popijevke & romanse

Program:

Blagoje Bersa (1873-1934): Popijevke

Kol’ko sam te, op. 44
stihovi: Josip Bersa

Jelica (Romanca), op. 73
stihovi: Petar Preradović

Primorska pjesmica, op. 72
stihovi: Petar Preradović
stihovi: Josip Bersa

Kad!
stihovi: Petar Preradović

Koliko si dugo, op. 40
stihovi: Heinrich Heine (prepjev na hrvatski: Antun Petrušić)

Oj sanci, vi šareni sanci, op. 45
stihovi: Josip Bersa   

Blagoje Bersa: Na žalu, za klavir

Sergej Rahmanjinov (1873-1943): Romanse

Noch' pechal'na (Noć je tužna), op. 26 br. 12
stihovi: Ivan Bunjin

Ne poy, krasavitsa, pri mne (Ne pjevaj, ljepotice, sa mnom), op. 4 br. 4
stihovi: Aleksandar Puškin

Vsyo otnyal u menya (Uzeo mi je sve), op. 26 br. 2
stihovi: Fjodor Tjutčev

V molchan'i nochi taynoy (U tišini tajne noći), op. 4 br. 3
stihovi: Afanasij Fet

Sergej Rahmanjinov: Etida-slika za klavir u g-molu, op. 33 br. 8

Blagoje Bersa: Popijevke

Crni dan
stihovi: Petar Preradović

Povero scemo! (Jadnik) (op. 33)
autor stihova nepoznat

Ein Lied der Liebe (Pjesma o ljubavi), op. 67
stihovi: Reinhard Volker

Auf den Wällen Salamancas (Na bedemima Salamanke)
stihovi: Heinrich Heine

Sergej Rahmanjinov: Preludij za klavir u cis-molu, op. 3 br. 2

Sergej Rahmanjinov: Romanse

Vokaliza, op. 34 br. 14

Son (San), op. 8 br. 5
stihovi: Aleksej Pleščejev

Vesenniye vodi (Proljetne vode), op. 14 br. 11
stihovi: Fjodor Tjutčev

Bas-bariton KREŠIMIR STRAŽANAC u sezoni 2022./2023. nastupio je među ostalim s Berlinskom filharmonijom i šefom dirigentom Kirillom Petrenkom u dvorani Berlinske filharmonije, bazilici La Sagrada Familia u Barceloni te Auditorio Nacional de Musical u Madridu; ostvario je naslovne uloge u premijerama opera Orfej G. Ph. Telemanna i  Oslobođenje Ruggiera s otoka Alcine F. Caccinija u Theater an der Wien u Beču, te druge važne uloge u operama Alfonso i Estrella F. Schuberta u Helsinkiju te opere Tri pintosa C. M. von Webera u Gewandhausu u Leipzigu, koncerte na Bachovom festivalu u Montrealu pod ravnanjem Masaakija Suzukija te izvedbe diljem Europe Bachovog Božićnog oratorija pod ravnanjem Christopha Rousseta kao i Mise u h-molu te Muke po Ivanu pod ravnanjem Philippa Herrewegha.

Nakon studija u Stuttgartu, Stražanac postaje solistom Opere u Zürichu, gdje je tumačio uloge kao što su: Harlekin (Arijadna na Naxosu R. Straussa), Barun Tusenbach (Tri sestre P. Eötvösa), Ping (Turandot G. Puccinija), Don Fernando (Fidelio L. van Beethovena) i druge, pod ravnanjem nekih od najvećih dirigenata današnjice poput Bernarda Haitinka, Vladimira Fedosejeva, Franza Welser-Mösta, Plácida Dominga, Nella Santija i Petera Schneidera.

U Bavarskoj državnoj operi u Münchenu debitirao je 2017. s ulogom Pietra Flévillea u novoj produkciji opere Andrea Chénier U. Giordana, a 2018. prvi je put nastupio u Frankfurtskoj operi kao Barun Tusenbach (Tri sestre P. Eötvösa). Godine 2019. debitirao je i u ulogama Franka (Šišmiš J. Straussa ml.) s Bamberškim simfoničarima i Kreonta (Oedipus rex I. Stravinskog) s Nacionalnim simfonijskim orkestrom Poljskog radija.

Pobjednik je međunarodnih natjecanja Cantilena u Bayreuthu (u kategoriji opere i operete) i La voce Bavarske radiotelevizije (u kategoriji umjetničke pjesme) te Hugo Wolf u skladateljevu rodnome mjestu Slovenj Gradecu. Nagrađen je i na natjecanju Paula Solomon-Lindberg u Berlinu.

Kao koncertni solist nastupa diljem Europe i Azije uz simfonijske orkestre Zapadnonjemačkog i Bavarskog radija, Kraljevski orkestar Concertgebouw, Kraljevski flamanski orkestar, Staatskapelle Dresden, Tokijski i Singapurski simfonijski orkestar, Orchestre des Champs-Elysées, Orkestar Gewandhaus iz Leipziga, Simfonijski orkestar Frankfurstkog radija, Concentus Musicus Wien, Akademija za staru glazbu Berlin, Concerto Köln, Gaechinger Cantorey, Collegium 1704 te I Barrochisti pod ravnanjem dirigenata kao što su Herbert Blomstedt, Jukka-Pekka Saraste, Hans-Christoph Rademann, Diego Fasolis, Peter Dijkstra, Václav Luks i Giovanni Antonini. Posebno rado i često surađuje s dirigentom Philippeom Herrewegheom s čijim ansamblima redovito nastupa diljem Europe.

Gostovao je u prestižnim koncertnima dvoranama kao što su dvorane Berlinske i Kölnske filharmonije, bečki Musikverein, amsterdamski Concertgebouw, londonski Barbican Centre, Tonhalle Zürich, Koningin Elisabethzaal u Antwerpenu, Konzerthaus Berlin, Suntory i Muza Kawasaki HAll u Tokiju i Victoria Hall u Singapuru.

U sezoni 2018./2019. debitirao je Salzburškom ljetnom festivalu u ulozi Heroda u oratoriju San Giovanni Battista A. Stradelle te ostvario turneju po Kini s Beethovenovom Devetom simfonijom, dok je u sezoni 2021./2022. pjevao naslovnu ulogu u Telemannovoj operi Orfej pod ravnanjem Renéa Jacobsa.

U njegovoj bogatoj diskografiji ističu se snimke koje su objavile etikete kao što su BR Klassik, BBC Opus Arte, Decca, Coviello, Accentus, Accent, a samo u 2018. godini sudjelovao je u nekoliko CD produkcija: Muci po Ivanu J. S. Bacha uz Collegium Vocale Gent i Philippa Herreweghea, operi Tri sestre P. Eötvösa (u produkciji Frankfurtske opere), oratoriju Alexander's Feast G. F. Händela (Sony/Harmonia Mundi) te izdanju Nebo i zemlja Tomasa Cecchinija (HRT). Etiketa Edition Staatskapelle Dresden upravo je objavila njegovu snimku Bachove solo kantate Ich habe gung, BWV 82, uz Staatskapelle Dresden i maestra Herreweghea.  U pripremi je nekoliko novih Lied albuma (Schubertovi ciklusi Zimsko putovanje i Labuđi pjev, pjesme iz zbirke Dječakov čarobni rog Wilhelma Weismanna i Gustava Mahlera, CD s djelima Franza Schuberta, Franka Martina i Ralpha Vaughana Williamsa te snimka recitala iz dvorane Suntory Hall u Tokiju.

Pijanist KREŠIMIR STARČEVIĆ proteklih godina privlači pozornost osmišljavajući i izvodeći koncerte kojima obilježava značajne obljetnice rođenja ili smrti velikih skladatelja. Ove godine su to 150. obljetnice rođenja Sergeja Rahmanjinova i Blagoja Berse. Njihova klavirska trija izveo je uz violinista Marca Grazianija i violončelisticu Laticu Anić na Dubrovačkim ljetnim igrama i Osorskim glazbenim večerima, dok je solo pjesme predstavio uz bas-baritona Krešimira Stražanca na turneji po Brazilu, Festivalu hrvatske glazbe u Beču, Večerima u sv. Donatu u Zadru, Samoborskoj glazbenoj jeseni i Memorijalu Ranko Filjak u Petrinji.

Protekle godine je koncertom Detonijada proslavio 85. rođendan jednog od najvećih hrvatskih živućih skladatelja, Dubravka Detonija, a 2021. godine je po prvi puta u Hrvatskoj integralno izveo Saint-Saënsovu komornu glazbu za klavir i puhače, povodom 100. obljetnice skladateljeve smrti, i to na koncertu otvorenja prve sezone Zlatnog ciklusa Koncertne dvorane Hrvatski dom u Splitu. Povodom 250. obljetnice Beethovenovog rođenja, 2020. je u svom rodnom gradu koncipirao ciklus Beethoven u Velikoj Gorici, u kojem je  izveo njegovu komornu i klavirsku glazbu, a 2018. je po prvi puta u Hrvatskoj integralno odsvirao Debussyjevu komornu glazbu s klavirom, povodom 100. obljetnice skladateljeve smrti.

Kao solist nastupio je uz Zagrebačku filharmoniju, Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije, Simfonijski orkestar Muzičke akademije u Zagrebu i Zagrebačke soliste, pod ravnanjem dirigenata kao što su Pavle Dešpalj, Mladen Tarbuk i Saša Britvić. Uz već spomenute glazbenike, među njegovim komornim partnerima su flautistica Antonija Jurin Starčević, saksofonist Lovro Merčep, klarinetist Bruno Philipp, trubač Vedran Kocelj te ansambl Zagrebački puhački trio. Svirao je uz udaraljkaše poput Marianne Bednarske, Pei Ching Wu, Javiera Nandayape, Luisa Camacha Montealegra i Filipa Merčepa te je bio umjetnički suradnik Universal Marimba Competition u Belgiji.

Starčević je dobitnik Nagrade grada Samobora na natjecanju Ferdo Livadić, Nagrade za najbolju umjetničku suradnju na Tribini Darko Lukić, Dekanove nagrade Muzičke akademije u Zagrebu, prvih i drugih nagrada na regionalnim i državnim hrvatskim natjecanjima, druge nagrade na natjecanju Zlatko Grgošević i treće nagrade na natjecanju zaklade Dino Škrapić. Godine 2018. primio je Nagradu grada Velike Gorice s likom Franje pl. Lučića.

Nastupio je na festivalima Tomarimbando u Portugalu, Dani Matice hrvatske u Sarajevu, Muzički biennale Zagreb, Zagrebačkom festivalu klavirskih dua, Inernational Percussion Ensemble Week u Bjelovaru, Riječke ljetne noći, Rapske glazbe večeri, ciklusu Pianofortissimo i mnogim drugima. Godine 2016. sudjelovao je u integralnoj kronološkoj izvedbi Beethovenove 32 sonate - prvom ciklusu održanom u Koncertnoj dvorani Blagoja Berse u Zagrebu.

Djelovao je kao gostujući urednik emisije Glazbena kutijica Obrazovnog programa Hrvatskog radija. Od 2009. do 2014. sudjelovao je u organizaciji studentskog koncertnog ciklusa Virtuoso. Godine 2014. i 2015. bio je umjetnički ravnatelj Zagrebačkih ljetni večeri. Izvršni je direktor Hrvatskog društva Aleksandar Skrjabin, od njegova osnutka 2019. godine.

Krešimir Starčević počeo je svirati klavir tek u dobi od 12 godina u Umjetničkoj školi Franje Lučića u Velikoj Gorici u klasi Andreje Markulin. Muzičku akademiju u Zagrebu upisuje 2007. u klasi Đorđa Stanettija. Preddiplomski studij završio je 2011. godine Magna cum laude, a diplomski studij 2013. Akademsku godinu 2012./2013. proveo je na Sveučilištu za glazbu i izvedbene umjetnosti u Beču u klasi Stefana Vladara. Usavršavao se kod brojnih pijanista i pedagoga kao što su Danijel Detoni, Ruben Dalibaltayan, Grigory Gruzman, Naum Grubert, Avedis Kouyoumdijan, Noel Flores i Karl-Heinz Kämmerling.

Opera