Elio Boncompagni

Elio Boncompagni rođen je 1933. godine u Italiji. Violinu i kompoziciju diplomirao je na Konzervatoriju Luigi Cherubini u Firenci, a dirigiranje na rimskom Konzervatoriju Santa Cecilija u klasi Franca Ferrare.

Godine 1962. pobijedio je na Međunarodnome natjecanju mladih talenata Talijanske radio-televizije u Milanu te se usavršavao kod velikog opernog dirigenta Tullija Serafina, kojemu je bio i asistent. Tijekom četiri godine bio je šef-dirigent i umjetnički ravnatelj kazališta Théatre de la Monnaie u Bruxellesu, ravnajući na važnijim gostovanjima bruxelleskoga kazališta u Parizu i Beču. Dvije je godine bio stalni dirigent talijanskog repertoara Kraljevske opere u Stockholmu, a ravnao je i na važnim gostovanjima švedske opere u Deutsche Staatsoper u Berlinu. Elio Boncompagni tri je godine bio umjetnički ravnatelj i šef-dirigent u Teatro di San Carlo u Napulju gdje je ravnao svim simfonijskim koncertima i operama, među kojima se ističe i nova produkcija Wagnerova Prstena Nibelunga. Pet je godina bio šef-dirigent talijanskoga repertoara u Bečkoj državnoj operi, a gostovao je i u opernim kućama, poput Državne opere u Berlinu, Münchenu i Hamburgu te u pariškoj Operi.

Elio Boncompagni stekao je veliko iskustvo i u simfonijskom repertoaru nastupajući diljem Europe, SAD-a, Južne Amerike i Australije, ravnajući velikim orkestrima poput Bečkih simfoničara, Londonskoga simfonijskog orkestra, Kraljevske filharmonije, Dresdenskoga simfonijskog orkestra, Simfonijskog orkestra iz Montreala i mnogih drugih. Surađivao je s brojnim renomiranim umjetnicima kao što su Salvatore Accardo, Isaac Stern, Eugene Istomin, Claudio Arrau, Maurizio Pollini, Pierre Rampal, Pierre Fournier, Michaela Ursuleasa, Frank Peter Zimmermann, Mischa Maisky i dr.

Od 1996. do 2002. godine Elio Boncompagni bio je glavni glazbeni ravnatelj u njemačkome Aachenu; bio je šef-dirigent Aachenskoga zbora, glazbeni ravnatelj kazališta u Aachenu, u kojemu je pripremao mnoge operne produkcije, primjerice: Borisa Godunova Musorgskoga, Trubadur Verdija, Turandot Puccinija, Tannhäuser Wagnera, Don Sebastiano Donizettija, Madama Butterfly Puccinija, Ariadna na Naxosu R. Straussa, Manon Lescaut Puccinija, Rigoletto Verdija, Elektra R. Straussa, La Bohème Puccinija, Maria di Rohan Donizettija, Figarov pir Mozarta, Šišmiš Straussa, Mrtve oči D’Alberta, Čarobna frula Mozarta, Ivica i Marica Humperdincka. Bio je umjetnički ravnatelj i šef-dirigent Aachenskoga simfonijskog orkestra te ravnao na više od četrdeset simfonijskih koncerata i turneja tog orkestra. Za obilježavanje 200. rođendana Gaetana Donizettija posvetio se njegovoj glazbi te ravnao izvedbama opere Anna Bolena, Maria di Rohan te Donizetti Portrait (arije i uvertire) s proslavljenom sopranisticom Editom Gruberovom, što je snimljeno na slavljeničkom nosaču zvuka. Još važnije, Boncompagni je postavio rekonstrukciju druge autentične bečke redakcije Donizettijeve posljednje opere Don Sebastiano kojom je prvi put ravnao u koncertnoj verziji u Stuttgartu u listopadu 1996., a zatim 1998. u Aachenu za što je dobio jednoglasno sjajne kritike i publike i kritike. Poslije je istom operom ravnao na 15 izvedbi u Kazalištu Arriga u Bilbau. Živu izvedbu Don Sebastiana snimio je na nosaču zvuka diskografske kuće Kicco Classics. Poslije Don Sebastiana u Aachenu je postavio i bečku verziju opere Maria di Rohan. S velikim je uspjehom ravnao operom Figarov pir u Salzburgu s Mozarteum orkestrom, a zatim i operom Macbeth Verdija u Teatro Verdi u Trstu i oratorijem Legenda o svetoj Elizabeti Franza Liszta u Maggio Musicale Fiorentino u Firenci.

Bio je umjetnički ravnatelj u Teatro del Giglio u Lucci gdje je ravnao izvedbama Puccinijevih Manon Lescaut i Djevojka sa Zapada, dok je s orkestrom i zborom Maggio Musicale Fiorentino izveo opere Candide Leonarda Bernsteina i La Bohème Puccinija. Nedavno je ravnao izvedbom Verdijeve Aide na Opernome festivalu u Savonlinni. Posvetio se i podučavanju mladih dirigenata, održavajući majstorske tečajeve na konzervatorijima u Pesaru i Perugi, Bruxellesu te na Sveučilištu Indiana u Bloomingtonu.

Priprema i ravnanje premijernom izvedbom Verdijeva Don Carla, koju je glazbeno i tekstualno uredio prema zadnjoj verziji opere iz 1886. s dodanim dijelovima iz pariške praizvedbe 1867., prvo je gostovanje maestra Boncompagnija u Operi Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu. Njegova verzija Verdijeva Don Carla izvedena je dosad u Bruxellesu i Dortmundu, a ovo treće, djelomično nanovo adaptirano izdanje iste opere u Zagrebu jedino je koje se trenutačno prikazuje u svijetu.