Balet

Irena Pasarić (Nacionalna prvakinja)

Irena Pasarić rođena je 31. svibnja 1958. godine u Nišu. U dobi od devet godina, upisuje Školu za klasični balet u Zagrebu gdje diplomira u klasi profesorice Tatjane Lucić-Šarić. Kao perspektivna mlada balerina dobiva stipendiju za specijalizaciju u Moskovskom akademskom koreografskom učilištu pri Boljšom teatru. Primljena je u deveti razred, tzv. klas usavršavanja, koji se osniva samo za iznimno talentirane diplomante moskovske baletne Akademije, gdje se usavršavala kod tada najvećih ruskih pedagoga pod ravnanjem prve balerine Boljšog teatra i ravnateljice Akademije Sofije Nikolajevne Galovkine.
U dobi od osamnaest godina, stječe status solistice Baleta Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu, pleše ulogu Odette/Odilije u Labuđem jezeru Petra Iljiča Čajkovskog, a zatim i Giselle u istoimenom baletu Adolphea Adama, kao jedna od najmlađih interpretkinja tih uloga u svijetu. Do dvadeset druge godine otplesala je sve glavne uloge u baletnim produkcijama matične kazališne kuće u Zagrebu te dvaput proglašavana umjetnicom godine.
Na poziv Francije Russell i Kenta Stowella tadašnjeg umjetničkog direktora Pacific Northwest Balleta u Seattleu, od 1982. godine karijeru nastavlja u SAD-u kao prvakinja te poznate kompanije gdje svoje plesačko umijeće i repertoar nadograđuje brojnim koreografijama Georgea Balanchinea te surađuje s mnogim znamenitim koreografima klasičnog i suvremenog izraza. Godine 1985. kao prvakinja prelazi u Atlanta Ballet, tada pod umjetničkim vodstvom Roberta Barneta gdje nastavlja jednako uspješnu karijeru.
Po povratku u Europu 1986. godine prihvaća angažman u Baletu Slovenskoga narodnog gledališča u Ljubljani, a istodobno je stalna gostujuća umjetnica u Hrvatskome narodnom kazalištu u Zagrebu. U tom razdoblju nastupa i na mnogim europskim pozornicama, sudjelujući u nizu gala koncerata i predstava.
Godine 1992. nastavlja karijeru u londonskom English National Balletu pod umjetničkim vodstvom Ivana Nagyja i kasnije Dereka Deanea. Na vrhuncu vlastite plesačke karijere nalazila se u samom vrhu svjetskog baleta.
U Zagreb se vraća krajem 1996. godine gdje se, uz nastavak bogate plesačke karijere posvećuje i pedagoškom radu, surađuje u Školi za klasični balet te priprema mlade soliste Baleta HNK za najsloženije uloge. Svoju karijeru zaokružuje statusom nacionalne prvakinje.
Tijekom umjetničkog rada plesala je s mnogim znamenitim plesačima svojeg vremena poput Zoltána i Tamasa Solymosai, Maximiliana Guerre, Ricarda Bustamantea, Wesa Chapmana, José Manuela Carreňe, Paula Chalmera, Roberta Tewsleyja, Raimonda Rebecka, Roberta Bollea te mnogih drugih.
Funkciju ravnateljice Baleta HNK u Zagrebu obnaša od 2005. godine.

Uloge u HNK u Zagrebu

Baletni majstor – Romeo i Julija Sergej Sergejevič Prokofjev kor. Patrice Bart, 19. 3. 2016.

Nagrade

Prva nagrada na Jugoslavenskom baletnom biennalu u Ljubljani za kreacije u baletima Serenada i Pjesme ljubavi i smrti Milka Šparembleka (Balet HNK u Zagrebu), 1979.
Nagrada Sedam sekretara SKOJ-a za kreaciju u baletu Ohridska legenda Stevana Hristića (Balet HNK u Zagrebu), 1981.
Nagrada hrvatskog glumišta za ulogu Giselle u istoimenom baletu Adolphea Adama u produkciji Baleta HNK-a Ivana pl. Zajca iz Rijeke, 1996.
Nagrada Ana Roje za ulogu Kitri u Don Quijoteu Ludwiga Minkusa (Balet HNK u Zagrebu), 1997.
Nagrada Ana Roje za ulogu Aurore u Trnoružici Petra Iljiča Čajkovskog (Balet HNK u Zagrebu), 2000.
Nagrada Grada Zagreba za ulogu Odette/Odilije u Labuđem jezeru Petra Iljiča Čajkovskog (Balet HNK u Zagrebu), 2001.
Nagrada hrvatskog glumišta za ulogu Nikije u Bajaderi Ludwiga Minkusa (Balet HNK u Zagrebu), 2002.
Nagrada Tito Strozzi za ulogu Giselle u istoimenom baletu Adolphea Adama (Balet HNK u Zagrebu), 2002.
Orden Danice hrvatske s likom Marka Marulića za doprinos baletnoj umjetnosti u Hrvatskoj, 2004.