Opera

”Adel i Mara” Josipa Hatzea prva operna premijera u novoj sezoni

Zagrebačka Opera već priprema svoju prvu premijeru u novoj sezoni Adela i Maru Josipa Hatze. Predstava će biti premijerno izvedena 2.studenoga pod ravnanjem Ivana Josipa Skendera / Luke Vukšića u režiji Ozrena Prohića. Scenografiju potpisuje Dinka Jeričević, kostimografiju Petra Pavičić, oblikovanje svjetla Vesna Kolarec, scenski pokret Blaženka Kovač Carić.

 U predstavi sudjeluju:  Ivica Čikeš / Siniša Štork (Stari Vornić), Sofia Ameli Gojić / Neda Martić (Vornićeva žena), Iva Krušić / Sonja Runje (Iviša), Tamara Franetović Felbinger / Martina Menegoni (Ivanica),  Valentina Fijačko Kobić / Adela Golac Rilović (Mara), Ljubomir Puškarić / Davor Radić (Frane),  Mario Bokun / Nikša Radovanović (Župnik), Stjepan Franetović /  Domagoj Dorotić (Adel), Cecilija Car / Branka Sekulić Ćopo (Adelova mati),  Ozren Bilušić / Siniša Hapač (Dizdar), Gorana Biondić Ruško / Tanja Ruždjak (Melka), Ivo Gamulin / Božimir Lovrić (Omer),  Alen Ruško / Robert Palić (Slijepi guslar),  Dario Ćurić / Siniša Galović (Mujezin).

Četveročinska opera Adel i Mara jedno je od najvažnijih djela hrvatskog skladatelja Josipa Hatzea. Romantičarski ep Bijedna Mara o nesretnoj ljubavi dvoje mladih, koji je napisao Splićanin Luka Botić, temelj je opernog libreta Branka Radice. Naočit mladić, Turčin Adel, i mlađahna kršćanka Mara iz Vranjica ugledaju se i zaljube na seoskom sajmu. No, jaz između dvije zajednice je predubok da bi ga ljubav dvoje mladih mogla prebroditi. Izvori za ovu dirljivu ljubavnu priču potječu iz 16. stoljeća kada je splitski knez 1574. poslao mletačkoj vladi izvještaj o cijelom događaju. Izvještaj je pronašao Luka Botić u splitskom arhivu te ga iskoristio za svoj ep. Sukob različitih vjera u razjedinjenoj sredini dovodi do tragičnoga kraja, pružajući mogućnost skladatelju Hatzeu da se posveti narodnoj glazbi dvaju različitih područja Dalmacije, mediteranskog Splita i grada Klisa, koji tada bješe pod turskom vlašću.
Široke melodijske linije, raspjevane arije i dramaturška napetost čine operu Adel i Mara jednom od najblistavijih djela domaćega opernog stvaralaštva. Iako se praizvedba opere zbila u Ljubljani 1932., djelo je već sljedeće godine premijerno izvedeno na zagrebačkoj sceni pod ravnanjem Lovre pl. Matačića te uskoro zaživjelo i na drugim hrvatskim pozornicama. Hatze, učenik velikoga talijanskog skladatelja Pietra Mascagnija, ovom je operom pokazao izrazit smisao za dramatiku i iznijansiranost svih likova, a sukob vjera i svjetonazora dviju susjednih zajednica koji se prelama preko dvoje mladih prikazan je u duhu pomirenja i tolerancije. Opera Hrvatskoga narodnog kazališta premijerno izvodi ovo djelo nastavljajući svoje umjetničko poslanje postavljanja najboljih domaćih opernih djela.

IVAN JOSIP SKENDER rođen je u Varaždinu, a studij kompozicije i dirigiranja završio je na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Njegove skladbe izvođene su diljem Europe, a najpoznatije djelo opera Šuma Striborova praizvedena je u riječkoj Operi. Stalni je dirigent u Operi zagrebačkoga HNK, docent na odsjeku dirigiranja zagrebačke Muzičke akademije te dobitnik brojnih domaćih i stranih nagrada.

LUKA VUKŠIĆ rođen je u Zagrebu, gdje je diplomirao dirigiranje na Muzičkoj akademiji, a poslijediplomski studij završio je na budimpeštanskoj Muzičkoj akademiji. Od 2016. zborovođa u Operi HNK u Zagrebu.

OZREN PROHIĆ rođen je u Zagrebu, gdje je diplomirao kazališnu režiju na Akademiji dramske umjetnosti. Dramske je predstave režirao u mnogim hrvatskim i bosansko-hercegovačkim kazalištima, a kao operni redatelj surađivao je u svim hrvatskim opernim kućama, gostujući i na inozemnim pozornicama. Redoviti je profesor kazališne režije na zagrebačkoj Akademiji te dobitnik brojnih nagrada.